Eventyr og barns fantasi

#1

Summer skrev:

Jeg tenker endel på eventyr og fatasibruk om dagene.

Poden har hatt noen urolige dager og netter etter at de har fortalt historien om gutten som kappåt med trollet. Han har hatt en fantasi som har spinnt villt avgårde, og må forsikres om at troll ikke finnes, og at det ikke vil komme å ta knivene våres og kutte opp magen hans mens han sover osv.

Dette bare støtter min avstandstaking fra "vår flotte kulturarv". Jeg synes ikke noe om å fore ungene med slemme troll, og død og andre hyggelige ting som finnes i de fantastiske eventyrene...

Jeg er absolutt med på å hjelpe barnet å utvikle sin fantasi, men jeg vil gjerne hjelpe til å bruke fantasien konstruktivt. Til å se for seg gode ting som kan skje, hjelpe dem til å bli i stand til å visualisere målene sine. Jeg selv bruker fantasien min altfor negativt, jeg ser for meg alt som kan gå galt, og til og med det som er så hinsides at det aldri ville skjedd annet i en sinsyk kriminalfilm (det har jeg igjen for å fylle hodet med slikt. Eventyr for voksne... :rolleyes: ).

Finnes det noen positive eventyr?

Det jeg har kommet frem til til nå i forhold til å få poden min (4 år)til å tenke positivt er:

#2

nøtta skrev:

jeg synes du høres ut som en fryktelig flink og nydelig mamma Lise :) Helt enig i at det er mye rarte der ute som man bør skåne en 4 åring for.

Det finnes veldig mange fine god natta fortelinger for barn, ta deg tur på bok og media ( dette er en bokhandel med et kristent livsyn - det viste du sikkert da men , der har de kjempe mange nydelige god natta fortellinger, de har ikke nødvendigvis et kristent budskap men de er litt "snillere" og handler om ting som at man skal hjelpe hverandre, og hvor flott natur vi har og den stilen!

:klem:

#3

Summer skrev:

Takk for kompliment og tips! :)

Jeg skal se om jeg finner den butikken (bra du sa det med at det ikke bare er kristent budskap, for mange av de bøkene kan være likeså skumle som eventyrene. :rolleyes: )

#4

nøtta skrev:

Lise says

Jeg skal se om jeg finner den butikken (bra du sa det med at det ikke bare er kristent budskap, for mange av de bøkene kan være likeså skumle som eventyrene. :rolleyes: )

ja det skal være sikkert ! kjempe koselig og tenke på at Gud drepte alle som ikke var snille meg og oversvømme de med vann :rolleyes: , enda man tenker jo at Noas ark er vel ikke så farlig bare koselig med alle dyrene :p