Rydding

#1

Marianne skrev:

[color=black][/color]
Mer energi med opprydding

Skap omgivelser som setter deg i stand til å leve, arbeide og hvile slik du ønsker!

Jeg har virkelig tro på at det å rydde og ha det ryddig er god mentalhygiene!
Når jeg har ryddet og vasket - er jeg blidere, mer energisk og mer klartenkt - altså jeg husker ting, det er ikke sånn kaos i tankene mine heller.

Ryddigere rom = ryddigere hjerne

Når rotet fjernes flyter energien (som jo er der selv om vi ikke ser den) rundt i huset lettere og jeg får mer energi.

Ryddigere rom = mer energi

Når jeg har ryddet blir jeg gladere fordi det er fint å se rundt meg i huset.

Ryddigere rom = gladere

Og så blir jeg veldig fornøyd med meg selv og det jeg har gjort og gladere i meg selv fordi jeg føler at det er tak i meg og jeg er energisk og flink.

Ryddigere rom = gladere i meg selv

Og - jeg blir mindre stresset av å ha det ryddig fordi da trenger jeg ikke å få angst når det uventet ringer på!

Jeg tror også at jo mindre jeg gjør, jo mindre får jeg gjort - altså hvis jeg starter dagen med å smårydde litt eller gjøre noe, blir resten av dagen fylt av mye mer energi enn om jeg starter dagen med å sitte foran PC'n. I det hele tatt tror jeg at når jeg ikke orker å reise meg opp for å gjøre ting i huset er det bare en dum form for selvsabotasje fordi jeg KAN og KLARER å stable beina foran hverandre og ROLIG begynne å rydde inn i oppvaskmaskinen. Og når jeg ROLIG har ryddet inn i oppvaskmaskinen - har jeg fått mer energi til å gjøre flere ting. Jeg snakker ikke om når man er fysisk syk, men på en vanlig dag med følelsen av for lite energi. Energien kan man selv skape.

Jeg tror at når hjernen ser rot med øynene, tenker den : jeg er rotete, jeg har det rotete, jeg er et rotehue, jeg er ikke flink til å ha orden på livet mitt også videre.

Jeg tror - og har erfart - at hvis jeg har det ryddig rundt meg og ryddig i papirer, så ordner ting i livet mitt seg mye lettere. Det blir ikke så mye rot rundt måltider og trim og forhold.

Ha en fin (og ryddig) dag!

#2

Marianne skrev:

Rot, skitt og forfallenhet i boligen fører til dårlig energi.

Den dårlige energien skapes av f.eks. døde insekter, maling som skaller av, planter som visner og søppel som hoper seg opp.
Når ting blir stablet inn i kroker, gjemt i skap og ikke flyttet på lange tider, vil stillstanden i seg selv føre til at det bygges opp dårlig energi.
Gaver som beholdes av sentimentale grunner, og uønskede gjenstander som ligger og slenger, skaper negativ energi over hele huset, og kan ramme gode energikilder.

Løsningen er å rydde, vaske og renske ut.
Rydding og oppladning av boligen og arbeidsplassen er både terapeutisk og nyttig. Det fine er at det er lett og gjenopplivende å foreta en slik opprydding, og det gjør deg godt underveis.

Fra boka "mer energi med Feng Shui" av Lillian Too. Hilt & Hansteen

#3

Marianne skrev:

Bruke barnehagemodellen og la virkelig hver ting ha sin plass på barnerommet. I vår del av verden har barn MANGE leker - og orden blir derfor ekstra viktig.
Når hver ting har sin plass, blir det:

  1. Lettere å finne lekene
  2. Morsommere å rydde
  3. Mindre krangling
  4. Alle lekene brukes fordi barna kan finne dem
  5. Mer gulvplass på barnerommet

Kjøp rimelige plastkasser på f.eks. Ikea og sorter alle lekene i f.eks.: : tegnesaker, dukker, biler, Barbie, lego, duplo, figurer, kosedyr, hobbyting, tegneserier, utkledningstøy.
Merk gjerne kassene med symboler som du f.eks. har printet ut eller klippet ut fra lekeblader. Det morsomste for barnet er sikkert å tegne sine egne symboler.
Disse plastkassene kan settes inn i bokhyller, slik at gulplassen er fri til lek.

Mindre ting som perler, steiner, klinkekuler og små figurer kan puttes i plastbokser med små rom som egentlig er beregnet for skruer og muttere. Disse kan kjøpes rimelig på butikker som nille, europris o.l.

I stedet for å mase om rydding, kan det være lurt å lage en kalender, hvor barnet får stjerner eller andre klistremerker for hver kveld de legger seg til ryddig rom.
Belønningen ved ukeslutt kan være at barnet får velge lørdagsmat, aktivitet på søndag eller får frokost på senga på søndag med levende lys.

God rydding!

#4

Marianne skrev:

Jeg går alltid forbi søplekassene når jeg kommer fra postkassen, og da passer det bra å titte raskt igjennom reklamen og kaste det som er uinteressant, slik at det ikke slipper inn i huset. Det kommer så mye reklame i løpet av en uke, at slippes det inn i huset, blir det fort en masse jobb å rydde i alt sammen.

#5

Marianne skrev:

Putt regningene i en ringperm med tre skilleark. Skriv årstallet utenpå. En perm for hvert år.

Foran skilleark nr. 1 puttes ubetalte regninger, sortert på forfallsdato. (Jeg setter dem inn foran ark nr. 1 fordi det er enklere enn å løfte skillearket, og dessuten da synes den regningen som haster mest når permen åpnes.)
Når regningen er betalt, puttes den bak det første skillearket.
Bak skilleark nr. 2 legger jeg kontoutskrifter og ellers økonomipapirer.
Bak skilleark nr. 3 legger jeg kvitteringer og garantilapper.

#6

Marianne skrev:

Ditt ryddige jeg av Julie Morgenstern

Forlagets omtale:
Menneskets hjerne er innrettet på å skape orden av kaos. Ingen liker å leve i kaos, selv de verste rotehoder har en kjerne av ryddighet og en lengsel etter orden. Denne boken gir deg tillitt til at du faktisk kan få det til, selv om du aldri har fått det til før. Metoden favner alt, er trøsterik og aktiviserer kreativiteten. Og fordi den skreddersys til dine spesielle behov, vil du også se at resultatet blir varig. Ryddingen får snart sin egen estetikk, og frigjør etter hvert masse tid du tidligere har kastet bort på å lete etter ting.

Boken er full av morsomme historier som de fleste vil kjenne seg igjen i. Er du også av dem som sparer på flere år gamle reisebrosjyrer, bruksanvisningen til stereoanlegget du ikke lenger har eller kniven med brukket skaft eller… Fortvil ikke: Forfatteren gir deg helt nye og befriende tanker omkring det å rydde, og er fullstendig uten ordensmoralisme, pekefingre og strenge regler. Det gir deg den inspirasjonen du trenger for å gå løs på rom etter rom med glede, og tro på at du skal lykkes. Og først og sist er boken praktisk. Filosofien og systematikken blir klar helt fra begynnelsen, og vil gjøre deg i stand til å vinne krigen mot rotet for alltid!

Alle har et ryddig jeg, det gjelder bare å finne det!

Cappelen forlag
ISBN: 8202230527
Kr 149,-


Mer energi med feng shui av Lillian Too
168 ritualer for å rydde opp i rotet og gjenoppvekke livsenergien
[size=1][/size]
Forfatteren viser hvordan du ved å bruke feng shui-ritualer kan fjerne den fysiske og følelsesmessige uorden som påvirker livsenergien din. Hun ser på hvordan du kan rydde og kvitte deg med det som ikke betyr noe, fjerne negativ energi, foreta psykisk romrens og energistyrking, rydde opp i sinnet og styrke auraen din, og øke den åndelige energien i huset.

Hilt og Hansteen forlag
ISBN: 8274136225
Kr 299,-

Endelig ryddig! : hvordan bli kvitt kaos av Marks Franks og Dwana Walter

Forfatteren viser hvordan du ved å bruke hennes metode kan fjerne rot og kaos fra livet ditt. Boka inneholder en test som gjør deg i stand til å fokusere på dine problemområder, og den tar for seg forskjellige problemområder som bøker, underholdning, fritidsaktiviteter, aviser og tidsskrifter, leker, garderobe, garasjen, bodene, kjøkkenet og loftet. Den viser hvordan du skal skille skrotet fra skattene og hvordan du kan forebygge at rotet skal ta kontroll over livet ditt.

Pantagruel forlag
ISBN: 8279001611
Kr 249,-


#7

Marianne skrev:

www.organizedHome.com
Et omfattende nettsted som inneholder alt om rydding, vask og organisering av hjemmet - og livet ditt forøvrig. Forum finnes også her.
Her finner du også utprintbare skjemaer over innhold i fryseren din, handlelister og skjema for hva matskapet skal inneholde.
Engelskspråklig

www.orgcoach.net/clutter.html
Nettsted laget av en coach som spesialiserer seg på å rydde opp i ditt liv! Her tilbys kurs, teleklasser, coaching i tillegg til artikler og tips.
Engelskspråklig
[size=1][/size]
www.organized-mom.com/articles/111000e.shtml
Viser deg hvordan du holder orden på regninger og andre planleggingssystemer. Eget forum her:
www.creativehomemaking.com/phpBB2/index.php
Engelskspråklig

www.hushallstrasket.nu/flashfilmer/bokhylla.html
En svensk side som viser deg hvordan du kommer unna hverdagskaoset. Kjempemorsom grafikk, men kanskje ikke optimalt brukervennlig.
Svensk

[size=1][/size]
[size=1][/size]

#8

Viv skrev:

(Pes!)
Jeg tror jeg har mye å lære av deg, Marianne!

Dette med rydding, for eksempel. Du har helt rett, jeg bare vet det... men hvordan kommer man dit, tro? :o Har du alltid vært ryddig, eller har du utvikla deg dit?

#9

Summer skrev:

Viv says
... men hvordan kommer man dit, tro?

Det som ofte er problemet med rydding er at det er så utrolig vanskelig å komme i gang. Det er så mange områder å gå løs på, og det hele kan bare se ut som et eneste stort ubestigelig fjell. Ikke nødvendigvis fordi en har det så rotete, men fordi en ønsker mer orden, struktur og oversikt. :)

Meg og HP holdt på litt med det å skrive lister i fjor. Kjempelurt.

Så jeg slenger med en liten hverdagshistorie om hvordan vi kom i gang:

Samtale mellom Lise og HP:
sitter ved kjøkkenbordet og skal skrive "skulle ha gjort liste" sammen

HP: Så skriver du øverst på arket hva målet er.
Lise: Hvorfor det?
HP: Fordi du skal skrive det du ønsker å oppnå
Lise: Jammen, jammen, hvordan skal jeg få ut alt jeg har surrende i hodet når jeg ikke kan brainstorme altsammen ut på arket med en gang da? Tenk om jeg glemmer noe!
HP: Jammen, poenget er at du skal skrive hva du vil oppnå, så skal du skrive ned hva det første du må gjøre for å oppnå dette.

Lise tenker litt

Lise: Javel, *skriver "vil ha et ryddig hjem" *

HP: Hva er det første du må gjøre for å oppnå dette?
Lise: Rydde kjøkkenbenken... kjenner på tiltaksløsheten som brer seg som et tungt vått ullteppe
HP, nei... mindre enn det, enda mindre... Noe som du kan spørre deg selv om tar mindre enn tre minutter.

Lise rister litt av seg teppet
Lise: Under tre minutter? Hva mener du?
HP: Feks neste steg er rydde steviaboksen opp i skapet.
LIse: ler du kan ikke være riktig klok,- det er jo nettopp slikt som får meg til å miste motet. At jeg ser alle detaljene som skal gjøres og blir overveldet....

Lise reiser seg og putter steviaboksen opp i skapet

LIse: Jaha, så var det gjort! smiler lurt
HP, ja? Neste skritt da?

Lise reiser seg igjen og rydder noen penner opp i skapet

...og plutselig var kjøkkenbenken ryddet for allt som lå der!
Men Lise går selvsagt ikke med på at det var noen lur fremgangsmåte da...


Det er en veldig genial fremgangsmåte, og gjør terskelen for å gå i gang mye lettere.

Viv skrev:

*kjenner på tiltaksløsheten som brer seg som et tungt vått ullteppe*

Tji-hi! Ja, der har du meg!! :p Utrolig godt beskrevet.

Takk for bra svar. Skal tygge mer på det.