Dyp meditasjon

#1

awerty skrev:

Jeg er ny her og er veldig glad for å ha funnet dette forumet :)

Jeg har meditert i noen år (litt til og fra i perioder) og i det siste her jeg meditert jevnt.
Nå har jeg imidlertid kommet til et punkt hvor jeg er i stand til å oppnå en dyp meditasjon selv i "våken" (med øynene oppe) tilstand og engasjert med andre aktiviteter (se på TV, spise middag, lese, skrive etc.)

Jeg kan liksom bare "åpne opp" kanalen og så er jeg i "modus" i samme tilstand som når jeg sitter "i meditasjon".

Nuvel - dette var egentlig uvestentlig i forhold til hva jeg lurer på

Men den meditasjonen jeg opplever nå i forhold til tidligere er liksom mere intens, eller "dyp".
vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.

Men det jeg lurer på er hvordan man vet hvilket nivå man er på når man mediterer ?

Hvordan vet man at man er i Theta eller Delta f.eks. ?
Hvordan kjenner man froskjell på Alfa og Theta ?

:veitikke:

#2

Gurus skrev:

Spennende spørsmål!
Spent på om noen kan gi det et godt svar.

#3

Kris skrev:

11

awerty;1521 says

Men det jeg lurer på er hvordan man vet hvilket nivå man er på når man mediterer ?

Hvordan vet man at man er i Theta eller Delta f.eks. ?
Hvordan kjenner man froskjell på Alfa og Theta ?

:veitikke:

Hei, awerty

Den enkleste måten å vite hvilket nivå man er på er å måle hjernefrekvensen. Neurofeedback-utstyr som kobles til PC'en er kan kjøpes fra rundt 1000 kroner og oppover. For de fleste er ikke det så aktuelt. :)

Uten å måle hjernefrekvens eller tilsvarende så er du avhengig av å bedømme din subjektive opplevelse av tilstanden du er i. Disse vil selvfølgelig være unike for deg, men ha noen fellestrekk med andres opplevelse. Det jeg skriver under er mitt fattige forsøk på å skissere noen felles trekk i folks subjektive opplevelse.

Klassisk sett så finnes det 3 tilstander av bevissthet; våken, drømmesøvn og drømmeløs søvn. Alle disse tilstandene er tilgjengelige for alle mennesker til enhver tid.

I drømmeløs søvn så vil du ikke ha noen bevissthet i det hele tatt. Dette er delta. I østlige meditasjonstradisjoner så beskrives dette som en tilstand der du "er" tomhet / bevissthet der alt oppstår/manifesterer seg. Hvis du har meditert en stund så har du kanskje opplevd korte øyeblikk av en slik tilstand.

Drømmesøvn er tilstander der du opplever å ha en kropp og en bevissthet. Når du mediterer (eller settes i hypnotisk transe) og opplever theta så føler mange at kontakten med den fysisk kroppen forsvinner. Det ubevisste sinn er også mer direkte tilgjengelig. Det er mulig å hente fram "glemte" minner og påvirke fysiske funksjoner som normalt styres av det ubevisste sinn.

Alfa tilgjengelig med åpne øyne og full kroppsbevissthet. De fleste har dominant alfa i en periode hvert 80. til 90. minutt hele døgnet. Dette oppleves ofte som dagdrømming. Det krever relativt lite trening å fungere i alfa mye av tiden. Tilstanden preges av enklere tilgang på funksjoner som normalt relateres til høyre hjernehalvdel (kreativitet, rytme, helhet, mønstre, fantasi osv.) Kroppen er normalt avslappet og synet glir ut av fokus.

Det er viktig å huske at dette er generaliseringer og at de er subjektive. Det vil si at du vil oppleve de ulike nivåene på måter som er unike for deg. Enkelte vil kunne nå theta med øynene halvåpne mens andre igjen ikke klarer å holde alfa med åpne øyne osv. osv. :)

Lørdagshilsen,

Kris

#4

Gomp skrev:

awerty;1521 says
Jeg er ny her og er veldig glad for å ha funnet dette forumet :)

Jeg har meditert i noen år (litt til og fra i perioder) og i det siste her jeg meditert jevnt.
Nå har jeg imidlertid kommet til et punkt hvor jeg er i stand til å oppnå en dyp meditasjon selv i "våken" (med øynene oppe) tilstand og engasjert med andre aktiviteter (se på TV, spise middag, lese, skrive etc.)

Jeg kan liksom bare "åpne opp" kanalen og så er jeg i "modus" i samme tilstand som når jeg sitter "i meditasjon".

Nuvel - dette var egentlig uvestentlig i forhold til hva jeg lurer på

Men den meditasjonen jeg opplever nå i forhold til tidligere er liksom mere intens, eller "dyp".
vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.

Men det jeg lurer på er hvordan man vet hvilket nivå man er på når man mediterer ?

Hvordan vet man at man er i Theta eller Delta f.eks. ?
Hvordan kjenner man froskjell på Alfa og Theta ?

:veitikke:

Som sagt av andre, godt spørsmål..

Jeg har ikke "svaret" ..
..men jeg har ett! ..

Nesten for enkelt kanskje..

Om du sitter over ett stille vann..

Alle molekylene er der de vill være..

Alt er i total harmoni.. (Dette kan betraktes som "Dyp søvn", BTW.)

Du sitter så metaforsikt, over dette stille vann...
òg jo mer du "haster", jo mer stein kastes det ut i det stille vannet...

Steinen treffer alle, på samme sted... ...og lager ringer i vannet..

(Der kutta skjermen min ut, så jeg velger å ta det som et tegn på å slutte å skrive,.. Jeg har masse å si, så si i fra der finnes interesse for det. Jeg elsker å dele, og bli delt! :P) :stortsmil