Hvor lenge er kunnskap - kunnskap?

#1

HP skrev:

Albert Einstein hadde avholdt avganskeksamen for fysikere på et universitet. På vei tilbake til kontoret spurte assistenten Einstein om ikke denne eksamen var den samme han hadde gitt foregående år? Einstein svarte bekreftende på dette, hvorpå assistenten stillte spørsmålet: "Hvordan kan du gi samme eksamen til samme klassen to år på rad?" Einstein svarte da med den største selvfølgelighet: "Det er enkelt, svarene har forandret seg".

Vitenskapen utvikler seg med stormskritt, og ved mange høyere utdanninger er lærebøkene utdatert før studiet er ferdig, likevel har vi idag høytstående eksperter som uttaler seg med den største troverdighet på utdatert kunnskap. En kan gjerne spørre seg hvordan dette er mulig, og ikke minst hvorfor det er akseptert at vi "bedras" av disse ekspertene.

Hva gjør du for å holde deg oppdatert innen dine fag- og interessefelt?

#2

Summer skrev:

Veldig godt spørsmål.:)
Det er utrolig viktig å ikke stagnere og tro man er ferdig utlært. Vi blir kansje ferdig utdannet, men aldri ferdig utlært.

Slik tempoet er i dag, så bør en holde seg oppdatert på endringer som skjer både for å kunne gjøre en så god jobb som mulig og for å fortsette å være attraktiv på arbeidsmarkedet.

Spørsmålet er hvordan...
Jeg leser hele tiden bøker som er relevante i mitt yrke, og noe jeg synes er veldig viktig er å være fagorganisert og lese bladene som kommer derfra. Der sittes alt det som er sentralt og viktig i tiden på dagsordenen, der er utrolig mange viktige og nyttige artikler og boktips. :)

#3

Einar skrev:

HP says

Vitenskapen utvikler seg med stormskritt, og ved mange høyere utdanninger er lærebøkene utdatert før studiet er ferdig, likevel har vi idag høytstående eksperter som uttaler seg med den største troverdighet på utdatert kunnskap. En kan gjerne spørre seg hvordan dette er mulig, og ikke minst hvorfor det er akseptert at vi "bedras" av disse ekspertene.

Hva gjør du for å holde deg oppdatert innen dine fag- og interessefelt?

Det er en viss kulturforskjell på høgskoler og universiteter, men på universiteter spesielt er man opptatt av å fokusere på /prinsipper/ og /ideer/, der de konkrete metodene som undervises skal fremme forståelse av dette, ikke gjøre studentene klare for de siste motene i yrkeslivet konkret.

Det har vært og er mye kritikk av denne tilnærmingen, i det at man ikke er klar til å gå ut og jobbe med konkrete verktøy eller metoder på direkten etter endt utdannelse, men jeg er overbevist om at det er riktig å gjøre det slik, slik at man har et solid fundament når man begynner å praktisere. Ideer og prinsipper endrer seg mye sjeldnere enn man egentlig får inntrykk av.

Ett av mindre yndlingssitater er av Max Planck:
"En ny vitenskapelig sannhet pleier ikke å slå gjennom ved at motstanderne blir overbevist, men ved at motstanderne dør ut og den oppvoksende generasjon blir fortrolig med sannheten."

Selv sånn verden er nå, så stemmer dette i vesentlig grad (apropos kontroversene rundt lavkarbo, for de av dere som har tatt dette skrittet), og gitt at man har en god forståelse av prinsipper og idéer tilhørende sitt fagfelt, så går verden fortsatt ganske smått fremover på de aller fleste områder, og it-bransjen er f.eks. definitivt blant disse områdene, uavhengig av hva mange vil ha folk til å tro..

#4

him skrev:

HP says

Hva gjør du for å holde deg oppdatert innen dine fag- og interessefelt?

Trenger ikke å gjøre noe aktivt. Får en automatisk oppdatering ved at jeg jobber i forskjellige prosjekter som forespør forskjellige løsninger. Krav fra ''kunden'' sikrer vedlikehold av min kunnskap. (Deilig å være lat! ;) )