NLP kurs

#1

Gurus skrev:

Jeg registrer at her er kommet en NLP resurs i forumet og tilatter meg å stille et "personlig" spørsmål.

Jeg er nysgjerrig på NLP, og kan ingenting - som man kanskje har sett. Likevel eller kanskje derfor, fundere jeg på å ta et kurs, practitioner. Er det da noe spesielt som er å anbefale, eller fraråde?

Kort bakgrunn. Jeg har mellomleder, personal erfaring blant annet. Gjennomgår for tiden en "livskrise", dvs helsa har fått en alvorlig knekk. Jeg har bestemt meg for å bli frisk, og tror jeg skal skifte retning yrkesmessig. Og tror at coaching og livsveiledning er nogenlunde retning jeg skal gå i. Slike kurs vil gi meg både "terapi" og kompetanse på en gang. Derfor spør jeg.

#2

Kris skrev:

Gurus says

Jeg er nysgjerrig på NLP, og kan ingenting - som man kanskje har sett. Likevel eller kanskje derfor, fundere jeg på å ta et kurs, practitioner. Er det da noe spesielt som er å anbefale, eller fraråde?

Vil du lære NLP skikkelig så er det ingen vei utenom kurs og praktisk trening.

[CENTER]Bakgrunn

[/CENTER]
Hele disiplinen startet med at 2 (egentlig 3) mennesker begynte å modellere (kopiere adferden til) folk som var ekstremt dyktige på hvert sitt felt. De oppdaget at de klarte å reprodusere resultatene til modellen.

Faktisk så fikk de bedre resultater fordi de bare gjorde det som virket og kuttet ut det som ikke virket. De oppdaget også at det var mulig å formidle det de lærte til andre på en slik måte at de også kunne reprodusere resultatene.

Etter hvert så ble flere og flere ting modellert. Mønstrene (teknikkene) som ble modellert er det som i dag kalles NLP. Selve modelleringen er en avansert ferdighet som du lærer på den videregående utdannelsen.

[CENTER]Kongruens
[LEFT]
NLP er en praktisk ferdighet. Noe du gjør. Noe som blir en del av deg. Kriterier for å kunne NLP er at du får resultater og etter hvert integrerer NLP slik at det (enkelt sagt) blir et samsvar mellom hvem du er og hva du gjør. Første steg er at du er i stand til å utføre mønstrene på deg selv.

De færreste klarer å komme dit uten å lære fra en virkelig levende person.

[CENTER]To typer kurs

[LEFT]Første steget på NLP-utdannelsen er practitioner-kurs. Dette er på rundt 125 timer. Disse avholdes på 2 måter, som ukeskurs eller i 4 - 5 moduler av 3-4 dager over et halvt år. Jeg anbefaler det siste.

Hvis du ikke har mulighet til å ta en "langt" kurs så sørg for at du har noen du kan møte og trene med når kurset er over. Få med noen du kjenner, finn en interessert NLP-utøver der du bor eller bli kjent med noen på kurset.

For at dette skal bli en del av deg så trenger du å øve.

[CENTER]Hvem anbefaler jeg
[/CENTER]
[/LEFT]
[/CENTER]
[/LEFT]
[/CENTER]

Det dukker opp NLP-kurs over alt. Kravene til å bli NLP-trener er at du gjennomfører 3 kurs som alle kan tas på en uke hver. Det finnes ikke noen sentral myndighet som godkjenner deg. Dermed så har vi en del instruktører som sitter med mange diplomer og ikke så mange ferdigheter.

Lurer du på mer så er det bare å spørre.

Ha en vidunderlig dag,

Kris

#3

Gurus skrev:

Tusen takk for utfyllende svar. Sender en PM jeg. :)