Trening for sofagenerasjonen

#1

Einar skrev:

Jeg har slitt med å få meg til å trene konsekvent i lang tid. All reisinga til treningssentre, dyre månedsavgifter og tilsvarende gjør det til et tiltak som gjør at jeg pleier å stoppe i startgropa.

Så leste jeg om et spill (for Playstation 2) som gir deg personlige treningsprogram og har medfølgende kamera som analyserer bevegelsene dine og gir deg en personlig trener som følger deg opp, helt virtuelt, og fant ut at dette burde testes. Å kunne tusle ut i stua og trene når jeg vil, hvor mye jeg vil, og hvor hardt jeg vil, som er engasjerende og morsomt, hørtes midt i blinken ut, spesielt for de av oss med nerdetendenser.

www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1307213
www.dagbladet.no/kultur/2005/09/30/444976.html

Så jeg maste rundt til alle mulige kamerater og fikk lånt meg en Playstation 2, kjøpte spillet, og satte igang for noen dager siden, og jeg må bare gratulere Sony og Nike med et vellykket produkt.. Både jeg og personen jeg leier hos har gått rundt med mer eller mindre konstant støle muskler i /alle/ deler av kroppen, mens vi i det daglige løper ut i stua og trener hva vi måtte føle for flere ganger iløpet av ettermiddagen og kvelden, hver dag, og tilpasser mengde og effektivitet utifra hva kroppen føler den takler og håndterer.

Eyetoy Kinetic er bygd opp med mange forskjellige øvelser innenfor flere kategorier, fra yoga/meditasjon/tai chi til tradisjonelle styrkeøvelser til toningøvelser, aerobikk og kampsport. Sistnevnte har uten tvil de mest krevende øvelsene, og et treminuttersprogram er nok til å få hvem som helst til å svette, mens den "personlige trener"-delen er optimal for lengre økter, typisk sammensatt av oppvarming, lengre aerobicøkter, kort kampsportøkt, og nedkjøring med valgfrie yoga/meditasjon/tai chi-programmer.

Jeg må si, etter bare noen dagers trening, at dette er metodikk jeg håper blir videreutviklet og blir vanlig i fremtiden, for den lave terskelen for å komme igang i det daglige, og få ei strukturert trening, er helt ubetalelig. Jeg kommer til å fortsette med dette, for det har gitt meg positive resultater både vektmessig og velværemessig allerede. :)

#2

Kristina skrev:

Takk for tipset! Dette må jeg finne ut mer om :)

#3

Summer skrev:

Jeg synes dette virker utrolig bra! :ja:

Hvordan går det nå da? Fortsatt hektet etter nyhetens interesse har falt litt?