Planlegging = et bedre kosthold

#1

Marianne skrev:

Lag ukeplaner
Planlegg hva du skal ha til middag for hele uken, lag handleliste og gjør storinnkjøp.
Fordeler? Du slipper å reise innom butikken etter jobben, du slipper å komme ulvesulten hjem fra jobben og kikke inn i et tomt kjøleskap. Du vet hva du skal lage til middag og kan ta opp kjøtt eller fisk fra fryseren om morgenen. En annen fordel ved planlegging er at du kan gjøre kostholdet mer variert, planlegg fisk flere ganger i uken og andre matvarer du "glemmer" å ta med i kostholdet; f.eks. bønner og linser.

Her kan det helt klart være en fordel å sette opp på vegg-kalenderen hvem som skal lage middagen. kanskje ungene kan lage fredagsmiddagen? Ta i hvert fall barna med på planlegging, innkjøp og matlaging. Å nei, ennå en ting jeg ikke er flink nok til, tenker du kanskje. Men barn klarer mer enn vi tror, og det behøver ikke bli mer styr av den grunn. Begynn i det små, og la ungene få en eneste oppgave hver uke, og la den oppgaven være enkel.

Synes du det er vanskelig å finne på middager? Et lurt tips er å skrive opp alle middager som blir spist i løpet av en måned, og lage en liste ut fra det. Det er jo ikke til å komme bort fra at vi etterhvert gjerne lager de samme gamle favoritt-rettene. Men, hvis du putter inn en helt ny oppskrift hver lørdag, sikrer du deg mot at det bare blir det samme gamle. Det er jo gøy å prøve noe nytt også. Et variert kosthold er kjempeviktig, det sikrer deg inntak av alle viktige næringsstoffer.

Forbered middager på søndag
Avsett søndag formiddag til å lage opp store porsjoner med middager, bake lavkarbo-brød eller koke store porsjoner med bønner og linser for fryseren.
Dette vil gjøre det så mye lettere å klare å følge et riktig kosthold resten av uka. Hvis man lager en rutine på det å bruke en time eller to til forberedelser av neste ukes måltider, vil det etterhvert forhåpentligvis gå av seg selv.

Lag en handleliste og heng på kjøleskapet
Lag en handleliste i excel, hvor du skriver inn de matvarene du vanligvis bruker, sortert i kolonner med grønnsaker, pålegg, frysedisk osv.
Kryss av når du er tom for en matvare, og ta med handlelisten i butikken hver gang du handler. Fantastisk lurt å aldri mer måtte la være å lage en oppskrift fordi du mangler f.eks. kanel.

#2

Slettet bruker skrev:

Hei Marianne
God ide. Jeg er veldig glad i å lage mat, men jeg har aldri vært flink til å planlegge. Så smart med den listen. Jeg har noen matvarar jeg er helt avhengig av å ha som f.eks olivenolje, balsamico, parmesan osv.
Jeg har vært vegetarianer i over 3 år, men så begynte jeg å spise fisk og litt kjøtt igjen fordi jeg ikke klarte å få i meg nok bønner og linser. Hva var det du mente med å fryse ned linser, kan man det? Men da forsvinner vel noen av vitaminene i så fall:ja: