Sykepleier og atføring

#1

jeef-micro skrev:

Jeg er utdannet sykepleier, og har vært en del sykmeldt pga eksem på hendene. Det har etterhvert blitt ganske klart at jeg ikke kan fortsette jobben min, da all kontakt med pasienter krever håndvask.
I høst, etter fire mnd sykmelding, så begynte jeg på skole. Jeg hadde tenkt det skulle gå greit å jobbe noen helger for å greie å betale ned huslån i tilegg til skolen, men eksemen bli bare værre og værre, så nå har jeg blitt sykmeldt fra helgene jeg harjobbet også. Problemet er at jeg ikke har noen stilling, jeg fikk en turnus, men i kontrakten min er jeg tilkallingsvikar.

Jeg har vært i kontakt med NAV, og de sier at sykepleiere i de aller fleste tilfeller ikke får atføringspenger, dette begrunnes med at vi kan jobbe på helsestasjon i steden, eller som bedriftsykepleier. Jeg kan ikke gjøre det heller, da det innebærer pasientkontakt, og da må jeg vaske hender. Jeg har fått attest fra legen om at jeg på medisinsk grunlagbør på atføring

så nå er jeg "overlatt til meg selv" og skal leve kun av studielån. (derfor jeg la dette inn i økonomi)
når jeg har studielån vil det si 6000 pr mnd inn på konto fra lånekkassen
Leiligheta mi koster meg ca 5500 pr mnd.
det vil si jeg har 500 kr igjen til mat, strøm telefon osv...

noen som har peiling på hvor man skal hendvende seg for å få hjelp? føler dette pengestyret går utover skolearbeidet mitt jeg...

#2

Summer skrev:

Har du snakket med ditt lokale trygdekontor etter du fikk attest fra legen din?

#3

jeef-micro skrev:

Lise;1577 says
Har du snakket med ditt lokale trygdekontor etter du fikk attest fra legen din?

Ja NAV/jobb (tidligere aetat) har fått kopi av denne atesten, men de sier at sykepleiere ikke får atføringspenger, og at jeg kan jobbe i bedriftshelsetjenesten i steden for å gå skole. De mener at jeg da ikke må vaske hendene, noe som er latterlig.
og viss jeg ikke vil det, så kan jeg jobbe på kontor. Problemet med det siste forslaget er at jeg ikke har noe administrativ utdanning i tilegg til sykepleien, så jeg har ikke de kvalifikasjoner som kreves. Jeg har heller ingen erfaring med en slik jobb, så jeg kan ikke få den på personlig egnethet heller. I tilegg så er det så få slike jobber at jeg ikke har sjans til å få en.

Jeg skal ned og snakke med trygdekontoret i morgen, for å høre ommuligheten til å få rehabiliteringspenger, men siden jeg går skole er det ikke sikkert jeg har krav på det...

#4

Summer skrev:

Hvordan gikk det i dag?

#5

jeef-micro skrev:

Lise;1581 says
Hvordan gikk det i dag?

Jeg snakket med ei koselig dame på NAV/jobb (tidligere aetat) og hun skulle snakke med saksbehandleren min og få han til å ringe meg på mandag.

Jeg snakka med NAV/trygd også, og de skulle ordne så jeg får sykepenger frem til vi får avklart om jeg har krav på rehabiliteringspenger eller atføring da...

#6

Summer skrev:

Så flott! :) Håper det ordner seg. De kan jo ikke bare ekskludere en yrkesgruppe på den måten.

#7

jeef-micro skrev:

sykepleiere kan jobbe på kontor eller som flyvertinner, så vi har vist ikke krav på atføring. Jeg har enda ikke hørt fra saksbehandler, håper han ringer innen i morgen, viss ikke må jeg vist gjøre meg streng.