Vi er kreative / den store kreativitetstråden

#1

Summer skrev:

Dette er den store kreativitetstråden. :D

Jeg ble i dag inspirert av Mila til å begynne å lage kort igjen, og så tenkte jeg at vi som driver og lager kort, eller scrapbooking kan legge inn bilder til inspirasjon til hverandre. :)

Del da vel! :stortsmil

#2

Summer skrev:

En lenke til inspirasjon: www.dinhobby.no/index.php?ID=336

#3

Mila skrev:

Så lova jeg visst å legge ut bilde av kortene....:cool:

[ATTACH]27[/ATTACH][ATTACH]28[/ATTACH]

#4

Kaffè skrev:

Kreativiteten min har tatt en liten ferie for tiden.

#5

Summer skrev:

Kjempefine kort Mila! :ja:

#6

Summer skrev:

Mila,- er det du som har tenget blomstene?

#7

Kaffè skrev:

Det glemte jeg å si ja. Kjempefine kort. :)

#8

Mila skrev:

Lise says
Mila,- er det du som har tenget blomstene?

Som SAGT :cool: : Nope, men KAN tegne sånn visst jeg går inn for det :p

Nattaaa.. for ca 10 gang... :lol:

:klem:

#9

Summer skrev:

Hvordan bruker en servietter slik da?

Mila skrev:

Lise says
Hvordan bruker en servietter slik da?

Du man tar rett å slett en SAKS å klipper gitt :lol: Veldig enkelt å greit :ja:

:klem: :klem: :klem:

Summer skrev:

...åååå... :o flau Så innlysende... :plystre:

På tide å legge seg tror jeg.:cool:

Mila skrev:

Og man er i det kreativet hjørnet i dag...:cool: våge seg på å legge ut enda ett kort

[ATTACH]29[/ATTACH]

Iset skrev:

Gjelder kakebaking også? For jeg driver litt med cacas og baker til selskaper og slikt. :) Elsker å pynte kaker. Har noen bilder liggende, tror jeg...
Ellers elsker jeg å lage kort og driver endel med decoupage! Er faktisk veldig flink. :skrytepave:
Liker også papirmosaikk. Holder litt på med det nå, senest i går. :D

Summer skrev:

Mila: Kjempefint det også! :ja:

Iset: Klart kakebaking gjelder! Få se, få se! :spent:
Hva er decoupage og papirmosaikk?

Mila skrev:

Lise:

www.dinhobby.no/index.php?ID=23

Og papirmosaikk tror jeg er masse biter satt sammen i mønstre... noe rundt der vertfall. Iset får rette på meg dersom jeg er helt på bærtur:p

Summer skrev:

Siden du har lenket til finnes ikke...
Papirmosaikk høres veldig kreativt og avansert ut... Må jo tenke da! :eek:

Mila skrev:

Nei ser det. men det har å gjøre med f eksempel att du dekorerer noe med f.eks serviett o.l.... Iseeeet.. ikke flink til å forklare

Iset skrev:

Hehe. :D
Jo nå skal jeg forklare:

Papirmosaikk er når man klipper ut små små biter av papir i forskjellige farger og/eller mønstre, og setter sammen til et bilde, feks slik som dette: (funnet på nettet):

www.storch-mosaik.at/ueberuns/i1.jpg

Eller dette:

www.matze-im-bil.de/Galerie/galerie04/Mosaikbild01.jpg

Man kan bruke andre materialer også, feks biter av farget glass eller gips osv, slik som her:

www.probstart.ch/Portals/57ad7180-c5e7-49f5-b282-c6475cdb7ee7/Guscha/GU%20Mosaik%200168%20Mosaik.jpg

Decoupage er når man bruker tynne bilder/motiver, feks glansbilder, servietter (ett lag), utklipp osv, og limer dem på andre overflater med en spesiell decoupage-lim. Man limer både under og oppå i flere lag slik at bildet ser ut som det hører til på gjenstanden. Man kan feks gjøre om et kjedelig serveringsbrett til et nydelig fargerikt brett, eller en hvit kommode om til en blomstrende kommode osv.

Eksempler:

digilander.libero.it/palomablu/decu/vassoio.jpg

www.acasaconarte.it/imm/decoupage-imm.jpg

:)

Mila skrev:

Summer skrev:

Det var stilige bilder. Takk for info! :)

Så jeg skal lime oppå servietten? Gjelder dette på kort også? Sånn vanlig limstift?

Iset skrev:

Lise says
Det var stilige bilder. Takk for info! :)

Så jeg skal lime oppå servietten? Gjelder dette på kort også? Sånn vanlig limstift?

Du klipper ut det motivet du vil ha, enten det er fra en serivett (bare det ene laget, en serviett har jo flere lag når den er brettet), et ukeblad eller et glansbilde. Så smører du decoupagelim (ikke vanlig limstift nei) med en decoupage-svampebørste på undersiden, eller på gjenstanden du skal legge bildet på, og legger det på. Bruk en ruller (pleier å følge med i decoupage-startpakker, men du kan kjøpe dem løst i en hobbybutikk) til å glatte bildet ordentlig ut så det ikke er bobler og slikt under det. Så legger du et godt lag med decoupagelim oppå bildet og på hele oversiden av gjenstanden. Det er viktig å male hele gjenstanden der bildet skal være, ikke bare oppå bildet, liksom.
Så lar du det tørke og legger enda et lag på. 2-3 skal holde. Så kan du evt. legge lakk oppå der igjen for å få det blankt. Jeg er veldig glad i å bruke en spesiell lakk som ser "gammel" ut når du gnir over den med litt papir etc. Slik som her:

digilander.libero.it/palomablu/decu/vassoio.jpg

Dette brettet har sannsynligvis vært et helt vanlig ufarget trebrett, men pga den spesielle lakken over, så ser det gammelt og "skrapet" ut. Jeg bruker slik lakk ofte, er så pent på feks gamle skrin.

Mila skrev:

tusle innom med ett til kort...

[ATTACH]30[/ATTACH]

Summer skrev:

Så fint! :)

Helene skrev:

Flinke Mila!

Summer skrev:

Da har jeg fått tilbake bildebehandlingsprogrammet mitt, og kan poste litt av det jeg har laget . :)[ATTACH]31[/ATTACH]

[ATTACH]32[/ATTACH]

[ATTACH]33[/ATTACH]

[ATTACH]34[/ATTACH]

[ATTACH]35[/ATTACH]

[ATTACH]36[/ATTACH]

Summer skrev:

og litt til...[ATTACH]37[/ATTACH]

[ATTACH]38[/ATTACH]

[ATTACH]39[/ATTACH]

[ATTACH]40[/ATTACH]

[ATTACH]41[/ATTACH]

Summer skrev:

Også har poden vært kunstner sammen med mamma, og det må jo også vises frem stolt

(eneste jeg har gjort her er å lage skyen på føste bildet)[ATTACH]42[/ATTACH]

[ATTACH]43[/ATTACH]

[ATTACH]44[/ATTACH]

[ATTACH]45[/ATTACH]

[ATTACH]46[/ATTACH]

Mila skrev:

Kjempefine Lise :ja:

:klem::klem:

Poden også kjempeflink! imponert :ja: :klem:

Macarena skrev:

Jeg er tøff.
Jeg tør også kanskje å legge ut noen bilder.
Hvis jeg får til da....

nei....fikk ikke til..... Noen må fortelle meg hvordan jeg gjør det.

setter seg og venter

Summer skrev:

Du klikker på bindersen oppe, og blar gjennom dokumentene dine for å finne bildet, så klikker du på last opp, og så legger du inn innlegget. :)

Macarena skrev:

Nå skal vi se da - men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få dem lissom inni tråden da.... For nå legger de seg bare som vedlegg tror jeg.....

Men-men.....

[ATTACH]47[/ATTACH]

[ATTACH]48[/ATTACH]

[ATTACH]49[/ATTACH]

[ATTACH]50[/ATTACH]

Summer skrev:

Å, så fine Macarena! :)
Kjempefine! :ja:

Jeg var begynt å gå tom for ideer til kort, men nå kan jeg jo gå løs på julekortene! Genialt! :D Jeg får ta å shoppe litt juleting og tang i morgen tror jeg.. Ja, også skal vi jo lage invitasjoner til podens fødselsdag, men det skal han få lage selv tror jeg. Han er så flink! kry

Macarena skrev:

OI - det ble litt store bilder nybegynner og kortene er litt sånn derre ....eh.... nybegynnerkort de også. De første jeg lagde - i fjor. Skal snart sette i gang igjen nå.

[ATTACH]51[/ATTACH]

[ATTACH]52[/ATTACH]

[ATTACH]53[/ATTACH]

Mila skrev:

gape :eek: Superfine kort :ja: !!!

Tror jeg og skal begynne på julekort nå... :ja: begynner å gå tom for andre ideer vertfall :veitikke:

:klem:

tusle å legge seg

Mila skrev:

Macarena says
OI - og kortene er litt sånn derre ....eh.... nybegynnerkort de også. De første jeg lagde - i fjor. Skal snart sette i gang igjen nå.

Kortene er hvaforno??:eek: nei nei nei!! de er superfine...! Vil åsså lage så fine kort... :ja:

Summer skrev:

Macarena: Nybegynner? Jeg og mine kort er vel det som kalles nybegynerstadiet. Dine må være nybegynner på avansert nivå eller noe!

De er knallfine og imponerende!

Nille skrev:

Dere er jammen flinke altså !
(eeeendelig kom jeg meg inn her.... Noe mystisk skjedde med det gamle passordet mitt...)
[color=#800080][/color]
:klem:

Mum 4 2 skrev:

Her var det uttrolig mye flott og vakkert. Har såvidt scrappet på PC jeg, men har ikke lagt det ut ennå. Men her min kreativitetsside.

community.webshots.com/user/sylovas

Maud skrev:

Jeg fikk et maleskrin av kjæresten min for litt siden. Så vittig, for jeg har hatt litt lyst til å prøve, men det er så dyrt å kjøpe sånne tuber med akryl, og lerreter. Vel, sjekket prisen på lerretene i dag, og det var ikke så dyrt, faktisk! Så nå tror jeg at jeg skal logge av, og teste det ut.

Viv skrev:

Claes Olsson har billige lerret og maling.

Summer skrev:

Flotte ting mum 4 2!

Jeg vil gjerne se flere bilder! :)

flimmer1 skrev:

Summer;923 says
Da har jeg fått tilbake bildebehandlingsprogrammet mitt, og kan poste litt av det jeg har laget . :)[ATTACH]31[/ATTACH]

[ATTACH]32[/ATTACH]

[ATTACH]33[/ATTACH]

[ATTACH]34[/ATTACH]

[ATTACH]35[/ATTACH]

[ATTACH]36[/ATTACH]

Denne tråden med disse bildene av fine kreative innslag, får meg til å innse at jeg sikkert ville hatt langt flere venner om jeg kunne lage like fine kort :)

Kanskje er det det som gjelder i år? Personlig lagde julekort?? Kanskje på tide å være kreativ på andre felter i år =)