Enkeltmannsforetak

#1

Safiatou skrev:

Jeg er en ung og relativt uerfaren mann som nylig byttet arbeidsgiver. I min nye jobb kan jeg selv velge om jeg vil ha utbetalt lønn som ordinær arbeidstaker, eller om jeg vil fakturere arbeidsgiveren min direkte gjennom mitt enkeltmannsforetak. Å jobbe gjennom mitt firma, innleid, er ganske så mye bedre betalt i forhold til å være vanlig lønnsmottaker.

Så i forbindelse med dette har jeg et par spørsmål til dere der ute som omhandler skatt, mva og uttak av lønn til meg selv.

-Hvor og når betaler jeg moms,
-Hvordan registrerer jeg meg selv som lønnsmottaker i mitt eget enkeltmannsforetak,
-Og hvordan oppbevarer jeg/betaler, og regner ut skatten jeg skal betale av lønnen jeg tar ut,
-Hva slags avskrivninger har jeg krav på i forbindelse med bruk av firmaets bil?

Jeg har googlet og les, og googlet og lest. Men det er en gigantist verden av informasjon der ute som kan virke meget forvirrende og uoversiktelig. Så alle tips hjelper!! ;-)

Ellers noe spesielt jeg bør ta hensyn til i forbindelse med bruk av enkeltmannsforetak?

På forhånd takk!

-J.

#2

Mellon skrev:

-Hvor og når betaler jeg moms,- dersom du er registrert i momsregisteret så må du levere inn mva oppgavee hver andre mnd, du kan gjøre det digitalt via altinn, der får du ogaå opp skjemaet med forfall- sånn at du vet når det skal leveres
-Og hvordan oppbevarer jeg/betaler, og regner ut skatten jeg skal betale av lønnen jeg tar ut,- du kab bruke vanlig skattekeort, som utgangspunktt, leverer dette en gang i mnd som ved mva

Hva det jeg kunne svare på

#3

JBR skrev:

Du finner mye nyttig informasjon på www.altinn.no/no/Systemsider/Sok/?searchWords=enkeltpersonforetak&Advanced=false