Law of attraction - møter du hindringer på veien?

#1

Zoë skrev:

I løpet av det siste året har jeg lest mange bøker om dette temaet ( The Secret og bøkene til Esther og Jeremy Hicks bl. a)

Jeg synes det er utrolig interessant og læringsrikt.
Jeg har selv merket mange endringer i min hverdag etter at jeg ble bevisst på å fokusere på det jeg ønsker meg framfor det jeg ikke ønsker meg.

Samtidig blir det åpenbart at det er områder jeg ser liten eller ingen endring på. Selv om jeg er flink til å visualisere og tenke "riktig".
Sånn sett ble boken "The Key" av Joe Vitale en eye opener for meg.
Der skriver han at vi har mange ubevisste blokkeringer som saboterer for riktige tankemønstre.
Man kan f.eks ønske med hele seg å bli slank og visualisere dette daglig - men om man innerst inne faktisk ikke klarer å tro at man kan oppnå dette, så vil det ikke skje heller.

Har selv blitt oppmerksom på noen av mine blokkeringer, men dette trenger jeg å jobbe mer med, tenker jeg.
Er det noen andre her inne som er opptatt av dette?
Synes det hadde vært fint å tenke litt høyt sammen - det er ikke alltid så lett å finne ut av alt dette på egenhånd.

#2

Summer skrev:

Ofte så henger jo dette sammen med ubevisste tankemønstre som man har med seg og kan sitte i helt fra barndommen av. En lur sjekkliste er å spørre seg selv: "finnes det noen grunn til at jeg ikke skal oppnå dette?". "Er det sannsynlig at jeg skal oppnå dette?". "Hva hindrer meg i å oppnå dette?", "Kan jeg oppnå dette", eller "fortjener jeg dette?". Slike spørsmål kan lett avdekke motstand.

En annen faktor er jo også at det nytter ikke bare å visualisere og VIPS så har man løsningen der, poenget med å visualisere og affirmere er jo også at man skal åpne seg mens man jobber seg fram mot målet.

Hvis man tar eksempelet ditt med å ønske å bli slank, og spør seg selv spørsmålene og får til svar at "jeg spiser jo vekk følelsene mine, hvordan kan jeg bli slank?" Og "jeg fortjener å være feit". Så kan det være lurt å begynne med å affirmere ut i fra motstanden. "Jeg fortjener å gå ned i vekt", "jeg er verdifull", "jeg er villig til å la meg selv gå ned i vekt" (lurt å begynne med å si seg villig når man har motstand).

I tillegg, så er jobbing med motivasjonen lurt. Å jobbe med hvorfor man spiser som man gjør eller ikke trener, og hva det gir en å gjøre som en gjør, og hvordan en kan dekke de behovene på annet vis. Feks. om en spiser vekk følelser, så er jo det en veldig stor motivator til å fortsette som en har gjort fordi det dekker et behov. Da er det lurt å jobbe med hvorfor en spiser vekk følelsen, og begynne å si seg villig til å gå inn i problemene og kjenne på følelsene istedet for. Og videre finne ut om konsekvensene av det man gjør gir sterkere følelser for å fortsette enn gulroten i å oppnå det man ønsker.

Oppsummert: Man må identifisere og luke ut/ jobbe seg gjennom motstanden for å komme noen vei.

#3

Månestråle skrev:

Det dere snakker om her er helt klart en viktig vei for å oppnå suksess i de målene man setter seg. Til grunn ligger selvbildet. Vårt selvbilde blir dannet gjennom hvordan vi blir møtt i våre nære relasjoner, og i samfunnet vi lever i.

Dersom en overvektig mor stadig forteller sitt barn at du ligner på meg, og kommer til å bli som meg så vil det høyst sannsynlig føre til at barnet regner med at slik er det og det legger på seg etterhvert som det blir eldre. Det takler motgang eller følelser med å spise usunt. Her er det et tankemønster som må brytes. Det har vist seg at dersom man jobber tett f.eks. med flere overvektige så er det større sjans for at en selv blir overvektig, om en har lett for det. Motivasjonen til å slanke seg kan også bli vanskeligere.