Gode råd om bruk av Stevia?

#1

Viv skrev:

Jeg har kjøpt Stevia. :)
Er det noen som kan gi meg noen gode råd om hvordan man bruker det?

Tåler det varme?

Har såvidt smakt på det, og det var meget søtt! Skjønner at det skal lite til. Og jeg som har kjøpt en hel kilo! :p

#2

Summer skrev:

Er det hvitt steviapulver du har kjøpt?
Kan jeg spørre hvor du kjøpte og hva det kostet? Jeg er tom for vårt nå.

Ja, det tåler varme, og ja, det skal pittelitt til. Når det var for salg i Norge, så fikk jeg en sånn pitteliten måleskje med (som er så liten at det er komisk) og den har jeg målt etter, så å angi målinger blir litt vanskelig, men ca tuppen på en teskje pleier å være nok.

Når du skal lage eggedosis, så er det lurest å piske til eggedosis først, og så smake til med ønsket mengde søtstoff. Ellers, så går det fint å ha i kaker og rørte frosne (usukrede) bær som en tiner, og i vafler (skjønt jeg synes ikke det skal være noe søtstoff i vafler).

Ellers, så er det jo bare å poste spørsmål når du skal lage noe her, så er det sikkert mange som kan svare. :)

#3

Viv skrev:

Jeg gikk via denne nettsiden her:
www.probiotika.no/artikkel.asp?ID=904

Og der sto det jo også mye om Stevia. Jeg har kjøpt til "dyrene mine" da, for det er ikke lov å selge det som menneskemat. Prisene står vel også på sidene der. De leverte veldig raskt! Super service.

Står det på den måleskjeea hvor mange ml det er? Det finnes jo kryddermål å få kjøpt, tenker jeg på.

Jeg bakte ei diger kake i går. Der skulle det være 5 kopper sukker, og jeg sto der og vurderte å bruke Stevia. Men så ble jeg usikker på dette med varme og "dosering", så jeg våget ikke akkurat da. Skulle tross alt bruke den til noe rett etterpå. :) Må prøve meg fram når jeg ikke er så pressa på tid og "prestige".

Akkurat nå som jeg er så skrall av meg så ønsker jeg meg noe spennende å drikke. Blir litt lei av vann og te. Finnes det noe godt man kan lage av frukt/bær + stevia? håpefull

#4

Summer skrev:

Jeg så nettopp på kryddermålene jeg har nå, og der er minste 1ml. SÅ kansje det blir noe slikt som 0.1 ml? Kansje 0.2? Du må nesten bare strø litt i om gangen og smake deg frem. En fin måte å gjøre dette på er ved å lage deg eggedosis og smake til.

Lang tråd med smoothieoppskrifter.

Ulike drikker

Min gulrotkake

Flere kaker der du kan finne oppskrifter med stevia.

#5

Viv skrev:

Flott, der har jeg litt å leite igjennom. Nammenam.

#6

Summer skrev:

Nå fikk jeg forresten lyst på smoothie selv. :) går å lager

#7

Summer skrev:

Viv says
Jeg gikk via denne nettsiden her: www.probiotika.no/artikkel.asp?ID=904
Kjempegod artikkel om stevia!