neurofeedback-utstyr

#1

Kristoffer skrev:

hallo,eg heiter kristoffer.Eg har tatt meg fri fra skulen for å forandre livet mitt.Eg har veldig lyst til å få svar på 2 spørsmål eg lenge har lurt på.
spm1:kor får man tak i neurofeedback-utstyr for å måle hjernebølgefrekvens?
ingen eg har spurt veit kor eg skal henvende meg.

spm2:kva som er forskjellen på meditasjon og hypnose?

#2

Kris skrev:

1Hei, Kristoffer.

Utstyr som måler hjernefrekvens (EEG) er ikke billig. Du kan ta en kikk på bra hjemmeutstyr her. Det finnes billigere biofeedback pakker. Den mest kjente er Wild Divine. Dette er et spill med biofeedback.

Hypnose er veldig forenklet sagt en "psykologisk mekanisme der et forslag går direkte til og blir akseptert av det ubevisste sinn."
Med andre ord så er hypnose en tilstand der du "omgår" den kritiske delen av bevisstheten din og dermed kan gjøre raske forandringer i hvordan du opplever verden og hvordan du handler.

Meditasjon er ett samlebegrep for mange forskjellige former for bevissthetstrening. Det er utrolig mange typer meditasjon og jeg føler at det ville være begrensende å forsøke å definere begrepet i en eller to setninger. Ta en kikk rundt på nettet. Start gjerne med Wikipedia.

Robert Kegan ved Harvard forsker på menneskelig utvikling. Han påstår at meditasjon er en av de få kjente faktorene som kan gjøre at mennesker utvikler seg raskere.

Forskjellen på meditasjon og hypnose:

Hypnose er et psykologisk verktøy som kan brukes for å skape et konkret resultat (slutte å røyke, bedre selvtillit, bli kvitt flyskrekk osv. osv.)
Meditasjon er et verktøy for personlig utvikling (i videste forstand) som forutsetter at du gjør det jevnlig over tid for å få resultater.

Håper dette hjalp deg litt videre, Kristoffer.

Kris

#3

Gurus skrev:

Takk for linker, Kris!

#4

Gurus skrev:

Kris, du som vet så mye, kanskje du kan fortelle hva en trenger av kurs, kompetanse for å gi/jobbe med biofeedback behandling? Og hvor en får dette? :o

#5

Kris skrev:

11

Gurus;1537 says
Kris, du som vet så mye, kanskje du kan fortelle hva en trenger av kurs, kompetanse for å gi/jobbe med biofeedback behandling? Og hvor en får dette? :o

Tja. :)
Biofeedback er et ganske vidt begrep. Hva er det du tenker å behandle?

Kris

#6

Kris skrev:

1Jeg glemte å nevne at Trimform Elektroterapi AS selger biofeedback utstyr. Personlig så har jeg aldri kjøpt noe fra dem så dette er ikke noen personlig anbefaling fra meg.

-Kris

#7

YtMer skrev:

Jeg vil anbefale å ta en titt på websiden www.ytmer.no. De holder til i Oslo. Her tilbys Brainwave Optimization fra Brain State Technologies (www.brainstatetech.com). Dette er en "moderne" utgave av tradisjonell nevrofeedback (som også staves også neurofeedback, og som også kalles eeg-biofeedback).

Du kan få behandling på kontoret i Oslo. Dette er ikke noe du kan ta med hjem. Metoden har visstnok vist seg effektiv på ADHD og folk med konsentrasjonvansker, og på folk med psykiske plager fra krig (posttraumatisk stress).

Men potensialet er enda større for selvutvikling, ved å senke stressterskel og reaktivitet, og ved å styrke meditasjon og produksjon av alfa.

By the way, Holosync, Hemi-sync og Brainsync er ikke å anbefale, de er faktisk skadelige for de fleste. Spør hvis du vil vite hele forklaringen.

Lykke til!