Kafé

#1

blomst skrev:

Hei.
Jeg har hatt en liten drøm i 4-5 år om å starte en kafe.
Nå er jeg i et lite veiskille i livet og føler for å finne ut om dette kan la seg gjøre.
Problemet er at jeg er alene om denne drømmen. Hadde jeg hatt noen sammen med meg ville det vært mye enklere. Men siden det bare er meg så tviler jeg på at det lar seg gjennomføre..
Vet ingenting om kafedrift, har hatt småjobber i kafe og gatekjøkken så jeg vet litt om hva det vil si å jobbe.
Service er jeg veldig god på, stiller høye krav til meg selv på dette området så det er inget problem.
Jeg bor i Trondheim, så for å være med i bransjen sier det seg selv at åpningstidene må være lange. Men siden jeg er alene så tror jeg ikke jeg vil ha kapasitet til mer enn ti-tolv timer...og det er jo mye annent som skal gjøres også, kontorarbeid,vasking, rydding, forberede mat.
Det jeg lurer på er om dette er gjennomførbart for en person alene?
Og hvis jeg skulle hatt en ansatt, så ville jeg jo ikke hatt penger selv til å lønnet denne personen til å begynne med. Kan man ta opp lån til lønning av en person..?
Hadde vært helt fantastisk å fått til dette! Har ingen barn og heller ingen planer om dette, lite studielån og ikke noen andre lån så jeg synes dette er perfekt timing.
Spørsmålet er bare om det lar seg gjøre...?

Takk for svar:)

Mvh en liten blomst

#2

Summer skrev:

Det finnes jo endel slike fond for nyoppstarting av bedrifter og sånn, men det kan ikke jeg så veldig mye om. Og så vet jeg at man kan få lønn som arbeidsledig i noen måneder (et halvt år eller noe?) fra NAV i en nyetableringsfase når man starter opp en bedrift. Så kanskje du kan få deg en avtale på NAV for å sjekke ut mulighetene som finnes der, og høre om de også vet om noe annet du kan søke?

Høres spennede ut med Café. Har du noen tanker om hva du vil gjøre med denne caféen som gjør den attraktiv for kundene? Eller er det bare en hvilken som helst café? Det finnes kanskje noe franchise-opplegg med noen caféer som kan være aktuelle?