"EFT - Snarveien til følelsesmessig frihet"

#1

Kris skrev:

Vi styres alle av følelsene våre. Ikke alle følelser vi har bidrar til å bringe oss nærmere det vi ønsker.

Kunne du tenke deg å lære en enkel metode for å kvitte deg med de negative følelsene raskt og smertefritt?

Manualen er på norsk og er lettlest.

EFT er den meste utbredte formen for energipsykologi. De som bruker den på seg selv etter å ha lest manualen opplever minst 85% suksess.

EFT har på mange områder utgjort "forskjellen som skapte endring" for meg.

Hva kan EFT gjøre for ditt liv?

Med hilsen,

Kris

#2

Gurus skrev:

Tusen takk! Dette er vel omtrent det samme som TFT, er det ikke?

#3

Kris skrev:

Gurus says
Tusen takk! Dette er vel omtrent det samme som TFT, er det ikke?

EFT ble utviklet fra TFT. Etter hvert så har EFT vokst seg større enn TFT og fått sitt eget liv.

Hovedforskjellene ligger i at EFT er enklere å lære og satt opp på en måte som sikrer gode resultater når du jobber med deg selv.

Grunnleggeren Gary Craig er veldig åpen om metodene sine og alle resurser er gratis eller veldig billig. Dette har skapt et miljø rundt EFT der utvikling skjer i en rivende fart og nærmest i full offentlighet.

Kris

#4

Gurus skrev:

Du sier du har hatt nytte av dette selv. Har du kun lært dette fra manualen over, eller har du gått kurs? Gjør du det på deg selv?

#5

Gurus skrev:

Hvordan lage gode ETF-affirmasjoer? Hvor viktig er utformingen av disse? Hvordan er det med ordet ikke som ikke skal være med i vanlige affirmasjoner? Er noen av affirmasjonene under, bedre eller dorligere enn andre?
[size=3][/size]
[size=3][/size]
[size=3][/size]
Selv om jeg spiser mer en kroppen trenger, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg spiser for mye, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg ikke spiser regelmessige måltider, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg burde drikke mer vann, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg ikke drikker nok vann, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg har denne late tarmen, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg burde være mer ute, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg burde bevege meg mer, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg sløver bort mye tid, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg blir fort sliten, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg har denne sykdomstillstanden, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg har denne stressadferden, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

Selv om jeg ikke hviler aktivt og regelmessig nok, så aksepterer jeg meg selv fult og helt.

#6

Kris skrev:

Gurus skriver:
Du sier du har hatt nytte av dette selv. Har du kun lært dette fra manualen over, eller har du gått kurs?

Jeg lærte først fra manualen og hadde gode resultater på meg selv. Deretter har jeg lært mer fra flere forskjellige energiterapauter, bøker og videoer.

Gjør du det på deg selv?

Ja, det går ikke en dag som jeg ikke "dunker på" ett eller annet. Jeg bruker det også som hjemmelekse for klienter.

Etter min erfaring så er dette det kraftigste selvutviklingsverktøyet som finnes. Det er enkelt å lære, raskt å bruke og gir resultater uansett om du tror på det eller ikke. :)

Jeg synes det er vanskelig å fokusere ordentlig samtidig som jeg banker.

Lag en affirmasjon som har en mening for deg. Med mening mener jeg at du kjenner følelsen du skal jobbe med når du lager frasen. Jeg bruker å skrive den ned. Husk å måle hvor sterkt du føler følelsen "nå." (På en skala fra 1 til 10 der 10 er det verste og 1 er ingenting. - Kalles SUD)

Deretter dunker du en runde og sjekker SUD på nytt. Fortsett med nye runder helt til SUD er 1. Tilpass affirmasjonen når det er relevant. (Selv om jeg fortsatt har litt av [problem]...)

Når du dunker så gjentar du fokusfrasen for hvert punkt. Registrer hvilke andre tanker som kommer opp under veis. Dette kan være underliggende problemer eller aspekter.

Så lenge du sier fokusfrasen høyt så er du normalt fokusert nok. Vander tankene for mye så kan du forsøke forskjellige ting:

Du har to muligheter. Et tema kan angripes globalt eller spesifikt. Begge deler virker.

Hvis du for eksempel har problemer med å sovne om kvelden kan du gjøre følgende:

Globalt: Selv om jeg ikke får sove..."
Her starter du med å sette navn på hele problemet og så nøste deg innover.
Du vi da normalt komme på nye, underliggende ting og aspekter mens du banker eller etter du er ferdig. Jobb videre med disse.

Spesifikt: "Selv om jeg har tenker på alle problemene mine i senga....."
Her tar du "en bit" av problemet og jobber med alle delene du kommer på. Gary Craig mener dette er den mest effektive måten. I alle fall får du veldig konkrete resultater med denne tilnærmingen.

Og stressadferd må det bakes for regelemssig/daglig?

Det kommer veldig an på har du banket deg ned til en 1 så er den biten av problemet borte! Kommer det opp igjen så vil det være i en litt annen form eller med en litt annen vri. Det betyr ikke at du ikke har lyktes. Ta tak i det og dunk på neste ting som kommer opp. Når du har tatt 3-6 aspekter så forsvinner ofte hele adferden.

Hva slags problemer er det best å begynne med, for å se resultater så en kan begynne å tro på dette? Noen tips?

Ett problem du erfarer nå er ofte det beste. Har du en liten fobi så kan du ta den. Enkle fobier er ofte begrensede og forsvinner raskt. Min første erfaring var med hodepine. Jeg fikk vondt i hodet mens jeg leste manualen, dunket en runde og alt var bra igjen. Ble overbevist før jeg hadde lest boka.

Det er ingen som har rapportert bivirkninger av EFT. Det betyr at du kan forsøke å dunke for alt. Også fysiske plager.

Lykke til,

Kris

#7

Gurus skrev:

Tusen takk for godt svar!

#8

cavalier skrev:

Takk for tips om manual. Jeg har skrevet den ut og lest igjennom. Har prøvd tankefeltterapi hos terapeut, men er for opptatt av andre ting til å fokusere ordentlig. Hjemme var det enklere, når ingen så meg! Og det var flere banke punkter enn jeg hadde lært, + en annen rekkefølge. Nå skjønte jeg sammenhengen bedre, og hvorfor det virker. Problemet er at jeg ikke klarer å velge hva jeg skal banke for først; angst, edderkoppfobi, hodepine, stiv nakke, telefonskrekk, tics (har Tourettes syndrom). Men det ville vært et under om dette hjalp meg mot tics, som jeg har slåss mot hele livet. Likevel skal jeg prøve å banke for det også. I dag opplevde jeg plutselig et lite anfall av engstelse rett etter et par runder med banking (på tre forskjellige affirmasjoner). Før det kjente jeg at noe "løsnet" i magen og i kroppen ellers. Noe skjedde, men vet ikke om jeg ble helt bra, akkurat. Får prøve å gjenta det i noen dager, bare jeg kan klare å velge ut hva jeg vil jobbe med først. For det er vel lurt å ta en affirmasjon om dagen, eller hva? Ikke tre - fire på en gang? Tusen, tusen takk for denne manualen, den er akkurat hva jeg trenger nå!!!

#9

Kris skrev:

Hei, Cavalier

cavalier says
Problemet er at jeg ikke klarer å velge hva jeg skal banke for først;

:) Du kan jo forsøke å banke for "Selv om jeg ikke klarer å velge hva jeg skal banke for først..."

Når du bestemmer deg for å jobbe med deg selv så vil du møte "motstand" i en eller annen form under veis. Med EFT er det enkleste å bare banke for problemet som står mellom deg og det du vil gjøre. Dukker det opp tvil, usikkerhet, lysten forsvinner osv kan du bare banke bort det. Deretter fortsetter du å jobbe med den opprinnelige utfordringen.

I dag opplevde jeg plutselig et lite anfall av engstelse rett etter et par runder med banking (på tre forskjellige affirmasjoner). Før det kjente jeg at noe "løsnet" i magen og i kroppen ellers. Noe skjedde, men vet ikke om jeg ble helt bra, akkurat.

Dette er flott. Du får jo helt tydelig resultater!

Engstelsen du kjente var sansynligvis en underliggende årsak til det det du banket for. Når noe slikt kommer opp så betyr det at den opprinnelige problemstillingen er redusert nok til at du er klar til å ta tak i det som ligger under.

Når dette skjer så lag en ny affirmasjon til den nye følelsen og fortsett å banke. Slik kan du nøste opp hele "kjeder" av negative følelser.

Når du sitter igen med bare en god følelse så kan du banke på den også og gjøre den enda bedre! :D

For det er vel lurt å ta en affirmasjon om dagen, eller hva? Ikke tre - fire på en gang?

Det er ofte lurt å jobbe med ett tema om gangen i hvertfall. Slik kan du ta deg tid til å fokusere på det som kommer opp under veis.

I tillegg så ville jeg banket en runde eller tre for tics hver dag.

Lykke til!

Kris

Summer skrev:

Går det an å bruke dette for å få bort spenninger i kroppen?
Kan jeg banke direkte på det, og i så fall hvordan formulerer jeg det da?
...eller må jeg finne ut av alt som gjør at jeg har disse spenningene og banke på det?

Gurus skrev:

"Selv om jeg ikke vet helt hva disse spenningene er, så aksepterer jeg meg selv fult og helt!"