Noen her som mediterer?

#1

Gurus skrev:

.. og som er villig til å fortelle om det? Hvordan? Hvor ofte? Hvor har du lært det? Hva gir det deg? Osv .. :spent:

:meditere:

#2

Summer skrev:

Jeg har gått på kurs og bruker Silvametoden.

www.silva.no/

Da roer en ned hjernebølgene til ALfa nivå og på den måten roer jeg ned stresset i hele kropen siden stress 'bare' er aktivering. -Det tar sevsagt litt mer tid før stresset er helt ute av kroppen pga at stresshormonene bruker tid på å komme seg ut. Men andrenalin som er det hurtige stresshormonet roer seg ned, hjernebølgene og aktiveringen i nervesystemet senkes og musklene mindre stramme. Kortisol er det langsomme stresshormonet, og det trenger litt mer tid.
Det lureste er derfor å meditere daglig. (og det trenger jeg å starte med igjen. Takk for at du minte meg på det!

Jeg tror kansje jeg trenger et oppfriskningskurs igjen. Det var en dyr, men den beste investeringen jeg har gjort å gå på Silvakurset, og en av de kjekkeste tingene er at jeg kan repetre kurset så mange ganger jeg vil, for bare 300 kr (og hvor jeg vil i Norge og resten av verden).

Hva det har gitt meg:
Jeg sover dypere når jeg går ned på nivå før jeg sovner, og når jeg er flink å bruke det, så klarer jeg å holde unna stresset. Jeg er mer i kontakt med intuisjonen min, og jeg har fått bekreftet det jeg alltid har trodd om måten jeg jobber på når jeg jobber godt: Da befinner jeg meg på et annet bevissthetsnivå. Jeg har fått et redskap som forsterker virkningen av affirmasjoner, og en måte å sovne på når jeg sliter med å sove. Jeg har fått en måte å kontakte underbevisstheten på, og til å ikke få panikk, men beholde roen og brestere mitt beste i pressede situasjoner (eksamen ol).

#3

Gurus skrev:

Gidder du fortelle litt mer om hva Silvametoden går ut på, i forhold til andre tenkikker? (jeg så på linken altså) Det er så mange teknikker, og det virker ikke som alle er ute etter å oppnå det samme heller ... lett forvirret. For eksempel så prøver noen å stoppe tankene, for å komme til stillheten bak, mens andre går i dybden i en tanke.

Jeg ser de selger Silva CD-kurs også. Tror du det er en god måte å lære på, eller er det en grei forberedelse til eventuelt kurs?
[font=Comic Sans MS][/font]
Har du praktisert andre metoder/teknikker?

#4

Summer skrev:

Jeg har forsøkt å sitte meg ned og meditere siden jeg var 13 år, og har liksom bare satt der, prøvd å lytte innover, prøvd å høre stillheten, prøvd å stoppe tankerekken, og det eneste jeg har oppnådd er å sovne eller stoppe fordi det ble så utholdelig kjedelig å bare sitte der. Jeg oppnådde aldri denne fantastiske flytfølelsen og enheten med kroppen og opphør av tid og eksistens slik det ble lovet i bøkene.:p

Jeg leste Silvaboken, og prøvde det som ble beskrevet der, men oppnådde ikke noe mer enn tidligere. Så gikk jeg på kurset, og wow, er det sånn det skal gjøres! :p

De bruker en spesiell lyd som skal stimulere hjernen til å produsere alfabølger mens vi teller oss ned.

Jeg sitter / ligger, lukker øynene, løfter de litt opp fra rett frem (stimulerer alfabølger, bare ca 10-20 grader opp, skal være behagelig og du skal ikke ta for hardt i), så visualiserer jeg et 3 tall mens jeg puster dypt inn og ut tre ganger (eller tre tre ganger på et utpust dersom jeg er utålmodig.:p). Så gjentar jeg det samme med et 2 tall og etterpå med et tretall. Så sier jeg til meg selv: "Du er nå på et dypere bevissthetsnivå, dypere enn før", så teller jeg meg ned fra 10 til = for å komme ned i arbeidsrommet (laboratoriet). Der har jeg innredet en deilig lenestol med helbredende evner, et kjøkken bestående av urter som er godt for alt, osv.. Så da enten bestemmer jeg meg for å sovne derfra, eller for å jobbe mentalt med det jeg trenger å jobbe med.
I denne tiltanden kjenner jeg ikke kroppens tilstedeværelse i det hele tatt. Siden jeg er mye plaget med smerter, så er det utrolig deilig. Ganske rart egentlig at jeg får mye motstand mot å gjøre dette når jeg har mye smerter, men det har kansje med at jeg må sitte meg ned og kjenne på smerten og gå inn i den og forbi den for å kunne få det til. Og en av grunnene til at jeg vedlikeholder smerten, er jo fordi jeg er redd den, ønsker å dytte den vekk, og vil ikke vedkjenne meg dem, og det er jo ikke noe bra, for følelser er symptomer på noe, og dersom jeg ikke lytter til dem, så lytter jeg heller ikke til det kroppen min har å si meg, og da kan jeg jo aldri bli frisk. På tide jeg slutter å være redd for smertene, at jeg sitter meg ned og lytter.

Ikke meningen å kupe tråden din... Det bare kom rennede ut fingrene mine når jeg starte å skrive. :o

#5

Gurus skrev:

Lise says
Ikke meningen å kupe tråden din... Det bare kom rennede ut fingrene mine når jeg starte å skrive. :o

Ingen kupping det! Er slikt jeg ville vite. Hva er dette godt for liksom? Hva opplever man faktisk. Ikke bare sånn teoretiske greier som ikke er til å forstå, for en som ikke har vært der. Tusen takk for at du deler. Kommer det mer, så fortel gjerne.

#6

cavalier skrev:

Jeg prøver ofte å meditere. Egentlig er det enkelt. Du sitter behagelig i et stille rom. Lukker øynene. Tenker kun på pusten din mens den går av seg selv. Hver gang tankene går et annet sted (for det gjør de!), sier du den tanken inni deg, og går tilbake til pusten. Da har du på en måte avbrutt deg selv. Har ennå ikke fått det til lenge nok, og det er lett å glemme å avbryte tankene som kommer. Men jeg har uansett fått en avspenning som gir en god følelse etterpå.

#7

Viv skrev:

Veldig bra forklart, Lise! Jeg synes det er så fint å få høre denslags førstehåndserfaring, for det er ikke alltid man blir så klok av meter på meter med høytflyvende tekst.

Jeg fikk igrunnen lyst til å prøve. Stemmer det at de kjører et kurs over en helg? Hva lærer man en slik helg? Synes det var relativt dyrt, men kanskje det er verd det?

Hvor mye tid må du sette av for å få meditert skikkelig en "vanlig dag"?

#8

Kaffè skrev:

Jeg bruker mest guidet meditasjon, for jeg har ikke ro på tankene til å ikke høre musikk eller noe.

Det jeg merket når jeg startet med meditasjon, var at tankene kom enda sterker og fler om gangen. Men vi fikk beskjed om at dette var normal, og at med tiden ville dette avta. Og det stemmer, nå når jeg mediterer tenker jeg ikke i det hele tatt. Er blitt tanketom akkurat da.. Det er deilig.

#9

Lennie skrev:

Bare lurte på om det var noen som visste mer om dette Silva-CD-kurset??

Summer skrev:

Hva tenker du på med mer? Hvor det holdes og sånn?

Du finner litt mer infor her:

www.silva.no/

Gurus skrev:

Jeg tipper han mente om noen har kjøpt og prøve CDen. Det lurer jeg på også ..

Lennie skrev:

Gurus says
Jeg tipper han mente om noen har kjøpt og prøve CDen. Det lurer jeg på også ..

Stemmer det, Gurus! :)

Gurus skrev:

Gurus says
Jeg tipper han mente om noen har kjøpt og prøve CDen. Det lurer jeg på også ..

Unskyld, HUN!

Summer skrev:

Gurus says
Unskyld, HUN!
:D Sånne feil gjør vi alle på nett. :p

colargol skrev:

cavalier says
Jeg prøver ofte å meditere. Egentlig er det enkelt. Du sitter behagelig i et stille rom. Lukker øynene. Tenker kun på pusten din mens den går av seg selv. Hver gang tankene går et annet sted (for det gjør de!), sier du den tanken inni deg, og går tilbake til pusten. Da har du på en måte avbrutt deg selv. Har ennå ikke fått det til lenge nok, og det er lett å glemme å avbryte tankene som kommer. Men jeg har uansett fått en avspenning som gir en god følelse etterpå.

jeg har prøvd meditasjonscd av forskjellige sorter,men det hjalp ikke meg.
Men så fant jeg ett annet forum som tok opp enkel meditasjon.
Og den måten passet meg perfekt.
Jeg sitter i et stille rom.Finner en god avslappende sittestilling(ligger jeg blir det søvn!!)
denne måten går også ut på å puste.Pust slik: Pust inn med nesen og ut gjennom munnen...fyll opp magen med luft,når den er full fyller du videre opp brystkassa med luft.Lukk munnen nesten igjen og la luften strømme ut sakte.Konsentrer deg bare om å puste slik.Selvsagt kommer det andre tanker inn,men de prøver jeg å overse og skubbe bort.Dvs pusten har prioritet.
(kan sammenligne det med å kjøre bil,veien er pusten og alt du kjører forbi er andre tanker,alikevel er det jo veien du hoved-konsentrerer deg om.Slik er også denne meditasjonen)
Om du må klø,ja så klø.osv.
slik kommer kroppen i total hvile + at du får max oksygenopptak i kroppen.
Jeg pleier å bruke ca 20-30 minutter.Og er ganske groggy når jeg er ferdig.
Det er bare et bevis på at kroppen slapper av.
Når du får til dette,kan du gå videre ,og dypere i meditasjonen din.
Men det kan ta mange meditasjoner før du er klar til å gå videre.
Som så mangt annet,tar ting tid,og det er ikke hjelp i å stresse.