Getting things done ("få ting gjort")

#1

HP skrev:

Er det noen her som bruker David Allens prinsipper?

#2

Berghite skrev:

I sommer har jeg brukt ca. 1 ukeverk på å sette meg inn i GTD. Jeg synes boken er bra, men jeg er stadig bekymret for at metoden leder mere inn i brannslukking enn i en nødvendig utsortering og prioritering av de store tingene. Andre synspunkter?

#3

Viv skrev:

Jeg har boka, og har lest den. Lenger har jeg visst ikke kommet. Hehe.

Prinsippene og poengene hans er interessante. Kan godt tenke meg å prøve.

#4

HP skrev:

Jeg praktiserer ikke enda, men jeg har hørt igjennom lydboken for 3. gang, og jeg har begynt å tørrtrene litt. Går liksom å venter på det rette tidspunktet å starte skikkelig … :rolleyes:

Berghite;1631 says
I sommer har jeg brukt ca. 1 ukeverk på å sette meg inn i GTD. Jeg synes boken er bra, men jeg er stadig bekymret for at metoden leder mere inn i brannslukking enn i en nødvendig utsortering og prioritering av de store tingene. Andre synspunkter?

Takk for at du delte erfaringen din! Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at det leder inn i brannslukking, et av argumentene David Allen bruker er jo at en ikke skal havne i en brannslukkersituasjon, fordi en fanger opp ting på tidligere tidspunkt, før det utvikler seg til en krise. I starten vil det jo være mye arbeid for å "komme ovenpå", det er en av grunnene til at jeg prokrastinerer en del med å komme i gang, men når GTD blir en daglig rutine så ser det for meg ut som at min hverdag blir mye enklere, og fri for branner og kriser.

Har du kommet deg inn i en rutine der du bruker prinsippene daglig?

#5

Berghite skrev:

HP sa: "Takk for at du delte erfaringen din! Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at det leder inn i brannslukking, et av argumentene David Allen bruker er jo at en ikke skal havne i en brannslukkersituasjon, fordi en fanger opp ting på tidligere tidspunkt, før det utvikler seg til en krise. I starten vil det jo være mye arbeid for å "komme ovenpå", det er en av grunnene til at jeg prokrastinerer en del med å komme i gang, men når GTD blir en daglig rutine så ser det for meg ut som at min hverdag blir mye enklere, og fri for branner og kriser.

Har du kommet deg inn i en rutine der du bruker prinsippene daglig?"

Jeg vil heller si at jeg bruker prinsippene ukentlig. Har alltid vært interessert i arbeidsorganisering, og har brukt mange av teknikkene Allen viser til. Antagelig er det slik at det kommer an på størrelsen på prosjektene man er engasjert i og hvilken rolle man har, hvorvidt GTD metoden vil være helt dekkende. Det er mulig å bli temmelig detaljorientert og miste kontakten med de store linjene og den viktige prioriteringen. 2 minutters regelen, og aktiv bruk av oppgaver og kalender i outlook er det viktigste jeg har lært. I tillegg har jeg jobbet mye med å lage en fornuftig struktur på informasjonsbehandlingen min og identifisert innboksene. Det har jeg hatt veldig mye igjen for.
:D Jeg tror ikke du skal utsette å ta i bruk GTD, men det er nok viktig å starte i det små før du utvider :bokser: til hele livet ditt. For eksempel er det utrolig nyttig å identifisere innbokser, uansett videre bruk av GTD. Men vi er alle forskjellige, og kan trenge å nærme oss ting på forskjellige måter

#6

Einar skrev:

HP;1630 says
Er det noen her som bruker David Allens prinsipper?

Det beste jeg foreløpig har fått ut av David Allen var å bli motivert til å starte (og fullføre) sortering, kasting og organisering av femten år med papirer som i stor grad aldri har blitt rørt siden de kom inn i systemet.. Det i seg selv er fremskritt.

Jeg har forsøkt å benytte GTD til prosjekter og daglige gjøremål med nextactions m.m, og jeg føler virkelig at det er nyttig, samtidig som det krever en god del disiplin, det har hatt en tendens til å gli ut.

Jeg har i hovedsak benyttet programmet WikidPad med GTD-tilpasninger for å etterstrebe metodologien.

Det jeg også merker, er at GTD er veldig praktisk, men det skaper ikke det samme følelsesmessige engasjementet til oppgavene som endel andre metoder prioriterer høyere.