Lysterapi

#1

Summer skrev:

Er det noen her som har prøvd det, enten ved å gå til terapi, eller har kjøpt seg lampe?

Gode erfaringer?


Hvorfor lysterapi?
Brukt på riktig måte kan lysterapi ifølge japansk studie se ut til å gi et lavere opptak av karbohydrater fra maten (1). Andre studier fra bl.a. Norge tyder på at lysterapi kan gi raskere metthetsfølelse (2,3,7) og mindre behov for å tilføre kroppen kunstige stimuli (4,5,6), som for eksempel sukkerholdig mat.

Lys påvirker hormonene Lysterapi om morgenen gjør at produksjonen av søvnhormonet melatonin stopper opp. Vi blir mer våkne og energiske og dette kan trolig bidra til at manfår mindre behov for å stappe i oss stimulerende og mer usunne matvarer. Mange opplever at når de klarer å unngå sukkerholdig og søt mat om morgenen, er det mye lettere å holde seg unna dette også resten av dagen. Energinivået vårt blir høyere og behovet for unødvendige usunne snacks avtar (4,5,6,7).

Lysterapi på dagen stimulerer, opprettholder og styrker produksjonen av det viktige signalstoffet serotonin i hjernen. Vi får et bedre humør samtidig som karbohydratopptaket fra lunsjmåltidet og middagen kan se ut til å reduseres (1). Lysterapi for sent på dagen kan imidlertid hos noen føre til problemer med å sovne til riktig tid, så hovedregelen er å ikke bruke lysterapi etter kl. 16 – 17.

Lysterapi ettermiddag, kveld og natt bør brukes av dem som jobber kvelds- og nattskift. De som jobber om natten får oftere såkalt metabolsk syndrom, med større grad av insulinresistens, som disponerer for forhøyet blodsukkernivå, høyere konsentrasjon av fettstoffer i blodet, fettansamlinger rundt midjen og større risiko for å utvikle hjerte/kar sykdommer (7). Dette kan trolig påvirkes i heldig retning med hjelp av mosjon, lysterapi og riktig sammensatt kost.

Kilde.

Flere typer.

#2

Viv skrev:

Lånte ei lampe i noen uker en gang. Virka bra, men det var litt tiltak å huske å bruke den. håpløst sløv

#3

Summer skrev:

Hvordan virket det på deg da?

#4

Viv skrev:

Jeg prøvde det fordi jeg slet med å få sove på nettene i mørketida. Brukte den hver morgen. Den gjorde at jeg våkna mer, hadde mer energi på dagen, og jeg fikk lettere sove.

At det skulle virke på søtbehov osv visste jeg ikke om, så hvordan det virka på denslags husker jeg ikke. Tenkte ikke over det.

Jeg har tro på at lys virker positivt på oss. Har noen ganger vurdert å kjøpe meg ei slik lampe, men det har blitt med tanken. Jeg kan jo sitte med lys på meg når jeg er på forum! :)

#5

Summer skrev:

Nå har jeg lest masse om lysterapi, og slike lamper, og er virkelig overbevist om at det vil hjelpe meg. (Og det vil det jo garantert til en viss grad så lenge jeg tror på det. :D )

Hva er lysterapi og fargeterapi?
Lysterapi virker ved at lys blir tatt opp ved netthinen som deretter blir ført via diverse nervetråder til hjernen hvor det blir videre bearbeidet i hypothalamus, et lite område i mellom-hjernen. Her finner vi en slags pacemaker som ,lik en biologisk klokke som kontrollerer rytmen mellom våken og sovende tilstand. Den direkte nervetilknytningen til øyet sikrer at de indre rytmene kan bli synkronisert med den eksterne lys/mørke syklusen.
På denne måten kontrollerer dagslys ikke bare døgnrytmen men også styring av hormoner og derfor produksjon av melatonin. Hormoner kontrollerer også andre viktige og vitale funksjoner, som blir forstyrret hos mennesker som lider av depresjon. Slike funksjoner er blodtrykk, luftånding, stoffskiftet, sult og tørstefølelse, følelsesstemninger og seksuallyst.

Fargeterapimed Samalux apparater minsker utskillingen av melatonin effektivt. Som et resultat av de senkede prolaktin nivåene (hypofysehormon som stimulerer melkeproduksjonen) vil også premenstruelle depresjoner bli positivt influert og dempet. I tillegg kan den indre pacemakeren bli influert av daglig kontrollert lysterapi. Feilaktig regulering av døgnrytmen kan bli effektivt behandlet.
På senhøsten og vinteren når lyset er svakere og dagene kortere blir verden grå og trist for mange mennesker. Trøtthet, energitap og døsighet blir en del av hverdagen. Om kveldene føler man seg utslitt, utbrent og man har vanskelig for å glede seg over no. Den eneste trøst for mange er ofte sjokolade eller annen karbohydrat rikholdig mat.

Kilde

Mer fra samme kilde:

[b][/b]Disse punktene indikerer at du trenger mer lys i mørketiden:

#6

Summer skrev:

Litt mer:

Lysbehandling kom første gang til Norge på 80-tallet. Bruk av hvitt lys er best dokumentert og anerkjent, men også Lysbehandling med farget lys har god effekt på forskjellige plager. Lys kan bli fremtidens medisin i fremtiden

Det er dokumentert at lys gir økt energi. Forskning har påvist at vi er avhengige av lys for å kunne fungere, og bekrefter dermed det mange innen medisinen har hevdet lenge: at lyset stimulerer hjernen vår.

Interessen for lysbehandling som behandlingsmetode for både psykiske og fysiske lidelser er økende.Sollys eller fullspektrumlys er viktig for menneskenes trivsel og helse. For lite eller feil lys over lengre tid skaper fysisk og psykisk ubalanse, i verste fall sykdom og nedsatt yteevne. Lys- og fargebehandling har flere tusen års tradisjoner i terapeutisk øyemed, og ble brukt allerede i oldtidens Hellas og Egypt.

I 1903 fikk den danske forskeren Nils Ryberg Finsen Nobelprisen i medisin for sin epokegjørende behandling av tuberkuløse hudlidelser ved hjelp av lys. På 1920- og 30-tallet forsket Harry Riley Spitler på lys og farger, og behandlet med hell ulike somatiske lidelser. Forskningen de siste ti-årene har gitt oss forståelse for at lys og mørke griper inn og styrer mange fysiologiske prosesser. Mange anser lysbehandling som fremtidens medisin, og interessen for lys som behandlingsmetode er økende.

Lysstimulering kan skje både i form av hvitt og av farget lys. Farget lysstimulering foregår sammen med en terapeut, og det har vist seg effektivt ved:

Utbrenthet, stress, hormonsvingninger, nedstemthet, depresjoner, søvnvansker, uro, bekymringer, selvbildeproblematikk og lese- og skrivevansker. I tillegg kan det øke motivasjon- og konsentrasjonsevnen.

Hvitt fullspektrumlys brukes oftest ved årstidssvingninger eller vinterdepresjoner som det gjerne kalles. Bakgrunnen for at dette oppstår er at kroppens biologiske klokke er i utakt fordi kroppen ikke får det naturlige dagslyset den trenger i tilstrekkelig mengde og varighet og til riktig tid på døgnet, forteller Grete Rynning.

Det hvite lyset hjelper også når du er døgnvill (som for eks. hos skiftarbeidere eller ved jet lag) og ved søvnvansker og manglende overskudd. I motsetning til det fargede lyset, kan en behandle seg selv hjemme ved hjelp av en lampe med hvitt lys.

Det er viktig å være nøye ved innkjøp av en lampe med hvitt fullspektrumlys. Svakere lamper krever kortere avstand til øynene og/eller lengre behandlingstid. Begge deler kan gjøre at det blir tyngre å få gjennomført behandlingen. Lampen bør også være godkjent som medisinsk elektrisk utstyr.

Det beste tidspunktet for lysstimuleringen varierer, da det avhenger av vedkommendes søvnmønster. Det anbefales derfor å rådføre seg med en relevant fagperson slik at resultatet blir mest mulig vellykket.

Mengden lys som den enkelte tar inn av det hvite lyset varierer også, det avhenger av hvor stort synsfeltet er. Mangelfull belysning (som vi gjerne har innendørs), stress og traumer kan påvirke den enkeltes synsfelt slik at det snevres inn. Det kan derfor være hensiktsmessig å måle synsfeltet før en går i gang med behandling med hvitt lys. Farget lysstimulering vil kunne utvide synsfeltet hvis det skulle vise seg å være nødvendig, og en slik behandling får en hos en lysterapeut.

Hentet her.

#7

Summer skrev:


Jeg begynner jo etterhvert å tenke mer og mer på at dette kan være veldig lurt. jeg bor i en kjellerleilighet. Helt ny, men de har en terasse som strekker seg ut over vinduene våre, noe som hindrer endel lys å komme inn. Samt at jeg kommer meg lite ut fordi jeg ikke klarer å gå så langt og det bare er bakker rundt oss.

Joda, må ha en slik en. HP sa han hadde sett en på apoteket til 650 kr. Men nå har jeg lest om Solstråle® terapilamper, og forskning på dem, og da må jeg jo nesten ha en slik en, men de koster jo 1900,- . Jeg må finne ut hva den heter den som var på apoteket og se om jeg finner noen forskjell i lysstyrke, hvor brespektret lyset er, lyspæreskiftekostnad og om jeg finner noe forskning på den. Det må jo være skikkelig når jeg først skal investere.

#8

Viv skrev:

Ja, du må finne den beste. Det lønner seg jo i lengden.

Hvis jeg skal kjøpe vil jeg også tenke litt over hvor stor den er, og hvor/hvordan den skal plasseres.

#9

Summer skrev:

Ja, med tanke på størrelse, så klarer jeg meg fint med en bordlampe, som jeg kan ha ved siden av meg når jeg sitter på nett. (Det blir endel terapi det..:D)

Men det hadde jo vært litt kult å ha denne over sengen. :D

Viv skrev:

Tenkte du også at "ved datamaskinen" var det beste stedet å plassere en slik lampe? :)

Summer skrev:

Viv says
Tenkte du også at "ved datamaskinen" var det beste stedet å plassere en slik lampe? :)
Ja, var ikke det lurt da? :) Jeg sitter jo her likevel, og jeg tror ikke jeg har noe særlig god tålmodighet til å sitte en halv time i ro forran en lampe. Jeg klarer sjelden sitte i ro dersom jeg ikke gjør på noe... :o

Viv skrev:

Kjempelurt! På den måten blir det noe av. Det er viktig når man investerer i slikt noe. :erfaren:

Summer skrev:

Viv says
Kjempelurt! På den måten blir det noe av. Det er viktig når man investerer i slikt noe. :erfaren:
Hehe, sånn som ergometersykler som blir stående som kleshenger, og sånnt. :p Hehe...:plystre:

Viv skrev:

Lise says
Hehe, sånn som ergometersykler som blir stående som kleshenger, og sånnt. :p Hehe...:plystre:
:cool: Hvem har sladra?

Summer skrev:

Viv says
:cool: Hvem har sladra?
Tror det mer har noe med ordtaket som sier at på seg selv kjenner man andre å gjøre. :p (Bare at min kleshenger heter orbi-treck da. :cool: )

Summer skrev:

www.sanolux.no/kat/000007.asp det er den som de har på apotektet.
Det sto at den hadde 800 lux, og at det ikke va luxen som tellte, men uvstrålene....(jeg har forresten mye propaganda mot uvstråler i hodet mitt - fører til frie radikaler, og til rynker før tiden, og sliter på håret osv... disse hersens kosmetikkreklamene. :rolleyes: ).

Jeg mener å ha lest en av dagene mens jeg surfet på lysterapi, at man burde ha mellom 2.500 og 10. 000 lux. Og en halv time skulle holde med 10000 og at man burde øke opp tiden når man hadde mindre lux, for optimalt resultat. Øke til en time hvertfall eller noe med 2.500 lux.
Men 800 høres så lite ut liksom...
SÅ selv om det er bedre å betale 680 kr for den, så er det vel bedre å betale 1900 for den med 2.500 lux...

Summer skrev:

Da har jeg bestillt denne modellen i sort. Håper den kommer før helgen!
De hadde sånnt hode som en kan vende på, og få nærmt nok.

Nå skal jeg vel bli frisk og sterk og sove godt, og ikke stresse mer, og leve lykkelig i alle mine dager hva? :snill:

Viv skrev:

Nå? Har du fått den?
Hvordan virker den?

Bruker du den? :)

Summer skrev:

Ja, den er kommet. :) Jeg har den stående på hele formiddagen sammen med pcen min.

Jeg føler meg mye lettere i hodet. Det er samme måten som jeg føler det de dagene jeg våkner og det er høytrykk med helt klar blå himmel og sol ute. Så at det påvirker meg, det vet jeg. Men jeg kan ikke utdype så mye etter å brukt den så kort tid.

Poden elsker den, og krangler med meg når jeg skrur den av, for jeg vil ikke ha den på etter 17-18, jeg skal da ha ham til å sove. ;)

Viv skrev:

Hehe, så han kobler det at du skrur den av med at det snart er leggetid?

Summer skrev:

Hehe, det kan godt hende. :D

musen81 skrev:

Hejsa

Jeg har haft rigtig god erfaring med lysterapi. Mine symptomer var overspisning, stress, manglende koncentration og trist humør. Jeg hørte om lysterapi og købte en lampe på denne hjemmeside: www.kropsform.dk Den er både stor og flot og så kostede den ikke nær så meget som andre lamper på samme størrelse.
Jeg bruger den om morgenen hvor jeg sidder foran den i ca. 30 min. Det har virkelig en stor indflydelse på mig, så jeg kan kun rose den form for terapi og anbefaler kun andre at prøve det hvis de har det skidt i vinterhalvåret.

eric skrev:

Jeg kjøpte en skrivebordsmodell fra denne siden og er veldig fornøyd.

www.lysterapi.no/

Daglig lysterapi med denne lampen (ca. 30 min) har hjulpet meg med søvnmønster, energinivå og humør, og jeg anbefaler å ta en titt. Var ikke klar over dette med lysmangel osv., men jeg er i alle fall glad jeg kjøpte denne lampen. Har vel brukt den nå i ca. 1/2 år..