Hvem er dine Guruer/Læremestre?

#1

HP skrev:

Det lurer jeg på. Her er mine:

Relasjoner, mål, planlegging, karriere, utvikling:

Hvem er dine?

#2

Summer skrev:

Anthony Robbins, Deepack Chopra, Wayne Dyer og Echart Tolle.

#3

him skrev:

Gandi. (Det skulle kanskje ha vært en h der en plass?) boken: "Vi er alle søsken" er den boken jeg har lest som har forandret meg som person.

#4

Summer skrev:

Gandhi er en fantastisk mann og et stort fobilde!

(Det er faktisk 2 gangen jeg hører om den boken på kort tid, og 2. gangen jeg tenker at den må jeg få lest.
Så da får jeg så gjøre hva? Kansje jeg skal skrive den på ønskelisten til jul?)

#5

Zoë skrev:

Deepack Chopra kunne jeg virkelig tenke meg å lese mere av.
Har bare lest utsnitt fra et par bøker, og det virker veldig interessant.

Akkurat nå er jeg veldig oppslukt av bøkene til Esther og Jeremy Hicks.
Temaet er "power of attraction" og det er utrolig lærerikt.

#6

Summer skrev:

Ja, Deepack Shopra er skikkelig bra! Jeg har lest /hørt endel lydbok med ham. Anthony Robbins er mitt forbilde nå. Han er bare så kanonbra! :hearts:

#7

Zoë skrev:

Summer;1692 says
Anthony Robbins er mitt forbilde nå. Han er bare så kanonbra! :hearts:

Han har jeg aldri hørt om.
Hva skriver/snakker han om?

#8

Summer skrev:

Han snakker om NLP og sånn.

Han gjør ting så klart at det er helt vakkert! Konkretiserer det meste. Han har en livsplan-greie man kan gjøre, en power-plan for å øke ens egen driv, og han har så masse gode forklaringer på det meste. Jeg har hørt endel lydbøker og sett endel filmer/foredrag med ham om forskjellige ting. Han plukker vekk alt som er uviktig og kommer rett til kjernen. Han identifiserer mønstre og viser oss hvordan vi kan bryte dem.

Et eksemel er "crasy eight", som går ut på hvordan man veksler mellom å være deprimert og sint hele tiden, og hvordan man bruker det for å dekke behov som man ikke vet hvordan man skal dekke på andre måter.
Om jeg ikke har missforstått helt, så mener han at vi har 6 menneskelige behov som må bli dekket og hvordan vi går frem for å få dem dekket (feks hvis ikke ektefellen viser oss kjærlighet (fordi han ikke vet hvilke koder akkurat vi har, - og han har også en lydbok om hvordan finne ens egne og den andres koder), så går vi andre steder for å få det dekket inn (feks. barna som gir oss ubetinget kjærlighet, annen familie, overjobbing, affære osv. ). Kort sagt, så handler det om å identifisere kjernen av det hele som sitter programmert i nervesystemet vårt, og omprogrammere våre automatiske handlingsmønstre og skape bedre relasjsoner med oss selv og andre. Han går altså rett til kjernen, og det er bare nydelig. :hearts:

Så om du får tak i noen lydbøker, så løp og kjøp!