Misjonering mot barn

#1

Månestråle skrev:

Jeg tror på en gud. Jeg kaller meg kristen, men passer nok ikke helt inn i de kristne miljøer. Likevel har jeg latt min datter på 7 år være med på hobbyverksted og i barnekor i kirken. På hobbyverkstedet har det vært en liten "andakt" der man har fortalt historier fra Bibelen. Helt greit for meg. Jeg vil gjerne at barnet mitt skal lære om dette.

I går var det hobbyverksted igjen. Jeg kom dit rett før det var slutt. To nye personer var der. Den ene snakket med barna om Jesus. Akkurat da jeg kom fortalte hun barna at de alle måtte gå ut og snakke om Jesus til sine venner. Hun avsluttet med å ta fram en hjerteformet boks med gelehjerter i. Barna og de voksne sendte denne rundt og de skulle da si: Jesus er glad i deg.

Må si at jeg fikk et voldsomt sinne i meg. Jeg er en avbalansert person, men av en eller annen grunn så reagerer jeg voldsomt inni meg når noen "prakker" på barna at de skal samvittighetsfullt gå og fortelle sine venner om Jesus. Jeg mener det er et overtramp mot barna. Det er respektløst. Nå var jo dette en setting som vi selv hadde kommet til frivillig så jeg kan ikke si noe på det. Men jeg vil ikke at min datter skal gå der, om det skal bli så forkynnende som dette.

Vet ikke om jeg fikk det godt nok fram, men det jeg reagerer på er at de ber våre barn være "misjonærer". De ønsker å få flere barn til dette hobbyverkstedet, men dersom de fortsetter med denne linja så er de med på å ekskludere. En venninne av meg har en muslimsk mann. Hun er kristen. Hun går dit med barna, fordi tro er tro for henne. Hun vil også få et problem om det blir så fokus på misjonering framover. For henne vil dette være ekskluderende i forhold til at hennes barn er både muslimer og kristne.

I barndommen var jeg med på søndagsskole i Frelsesarmeen, og gikk på hobbyverksted i Metodistkirken. Jeg sang også noen år i barnekoret i kirken. Grunnen til at jeg i alle år har tatt avstand fra religion er tilstander som vi ser i "Livets ord", Pinsemenighetene osv. Det blir rett og slett for voldsomt når man skal finne sin tro. Man må entene ta alt eller ingenting på en måte....

Vet ikke om dere skjønner hva jeg mener.... håper det.

#2

Zoë skrev:

Skjønner godt at du reagerer negativt på dette.

Selv er jeg motstander av misjonering i sin alminnelighet.
Det er opp til enhver å finne sannheten i seg selv - og jeg synes det er respektløst å tre sin egen sannhet nedover hodet på et annet menneske.

#3

Månestråle skrev:

Zoë;1721 says
Skjønner godt at du reagerer negativt på dette.

Selv er jeg motstander av misjonering i sin alminnelighet.
Det er opp til enhver å finne sannheten i seg selv - og jeg synes det er respektløst å tre sin egen sannhet nedover hodet på et annet menneske.

Nemlig. Derfor misliker jeg dette sterkt. Jeg passer meg også fra kristne grupperinger. Jeg er for den frie tanke og tro. Jeg passer inne i flere religioner, og har også en alternativ tro. Jeg tror at alle sitter med en liten bit av sannheten.